"NORRLANDSRESAN" vi gjort...

Ja, jag har visat en hel del bilder på FACEBOOK, men tycker det är bättre för egen del att spara BILDERNA i min Blogg; "DABOK MED BILDER"...lättare att titta tillbaka på..och hitta igen dom...
Vi började vår bilfärd, ca 60 mil som vi hade att köra den första dagen, rån Kolsva till Nordmaling och vi körde via Fagersta och Sandviken..Sedan så kom vi in på E 4 efter GÄVLE.
Vårt första FIKA brukar vi alltid/oftast ta i TÖNNEBRO....och så blev det även denna gången...
Vi hade fika med oss..och så skönt att sitta "nere vid vattnet"...
 C a 30 min fikapaus och sedan så åkte vi vidare.
 Efter en stund stopp oh mat på IKEA i Sundsvall, så var vi gramme kl 17.15. = 8 timmar....
 
..............
När vi kom fram , så berättade Mirjam att vi skulle lite senare gå över till en granne..där det var GRILLKVÄLL...
och "knytis".
Lasse fik en kompis med en gång... Spets...Simba.
Här ser vi oss alla..vi blev 19 stycken som mest...
"KLICKBILDER" alla de små...
     
 
Mina barnbarn Rut och Wilda ville att Simba skulle komma upp på den stora stenen...
och med hjälp från  sin matte...så kom han opp på TOPP!!!
         
Här ser vi alla..trevlig stämning och så mycket gott att äta..grillat renkött...dedu..det fanns det också...  
       
............
Nu är dte söndag..och Mirjam är ledig från jobbet....
Var och rinde på några  facebokvänner..dsm bor granne med Mirjam...
och nu var  båda hemma..och så kom Jenny och Patrik och knackade på...
Vi hade ätit och då bjöds dom också på paj och glass och vispad grädde..
           
.Mycket trevligatt träffa..dom som man har som vänner på blogg ellelr Facebook..och få träffas LIVE!
........
.Sedan åkte vi till Olofsfors...hade fika med oss..och så gick vi runt och tittade...
Kolla på första bilden..tips till sykunniga...Sy små klänningar från/av gamla kökshandduukar..
                
      
Vacker tavla... 
Mycket att se på... 
            
Lasse och Mirjam... 
Efter att vi sett på utställningen..så gick vi till BRUKET.... 
Vi tog fikaväskan med oss...det började tt regna lite...
men vi satt under tak..när vi fikde...
           
     
Typ "LOPPIS"  fanns det också... 
        
Vi hann med mycet på söndagen.... .
.......
Nu har vi måndag....
Mirjam skulle börja jobba kl 17 i Umeå. då åkte vi tillsammans...
och åkte så och hälsade på våra goda vänner Maijne och Mikael.
Vi brukar hälsa på dem i Vännäsby, men NU har de flyttat till Umeå
så då fick vi besöka dem i sitt nya hem.
Vi blev då bjudna på en mycket GOD MIDDAG!!
Bonjourgryta!!! Gott!!!!
Vi fick många trevliga timmar tillsammans...innan vi åkte vidare...
     
En mycket läcker efterrätt... Paj med: Blåbär,  Björnbär och Hallon. Grädde till.
Vi åt och njöt av den läckra blandningen av de goda bären!!!
 
TACK Maine och Mikael för en mycket trevlig kväll!!!
Vi ses i auguti/sept i Alcudia..å Mallis!!!!
 -------
Så åkte vi vidare till Trehörningen Tavelsjö, där min son Patrik med familj bor...Men dom hade nu inte hunnir komma hem från sin helgresa i Havsnäs...
Men Kim, deras son var hemma..så vi fick några timmar tillsammans innan det var dags att gå till sängs...
 
tTsdag förmiddag..innan Patrik och Catarina skulle komma hem..så hann vi då åka till min Blogg/facebookvän CORINA och hennes man... de är inte långt dit...
Här ser vi Corina..hennes man..Lasse och jag...på bilderna..
    
------
Nu har Catarina och Patrik kommit hem..och dera barn Nelie och hennes  kille...
Här äter vi TACCOS!!! Njuter och äter oss mätta och pratar och har så trevligt tillsammans..
          
Patrik och Tessie på första bilden... 
   
Det blev åska och häftigt regn...några "talande bilder"... 
Emn mycket vacker regnbåge..såg vi...
       
 -----
Onsdag..nu har vi åkt till Vännäs till min syster Birigt och hennes man Östen där vi ska övernatta 2 nätter.
Vi var då hembjudna på kvällen till Mikael  (min äldste son)med familj.
Marie, hans sambo jobbade men hade tillagat en mycket god pastasallad...TACK för den goda maten!!!
Här ser vi Anna och Samuel, två av deras barn. Sonen Johannes var tyvärr inte hemma.
Anna gosar med storbrorsan...
 
          
Lasse och Mikael 
Det belev en trevlig avslutning på onsdagen... 
..........
26 juli!!! 2012. min syster  Birhgt fyller 71 år..(förra året så var det "STORKALAS"!!!)
Bilder från Gratulationer..GODA VÄNNER.... 
        
Här sitter vi vid bordet. (Alla synds inte på denna bilden)
Många vänner..en del av dem.."gamla vänner"..sedan 50 år tillbaka.
Trevligt att även jag fick tillfälle att hälsa på dem. 
      
I mitten: Birgit min syster och hennes Östen med hunden NELSON i knät..som domsedan fick låna... 
 
På kvällen. Då hade Birgit bjudit Marie och Mikael samt Samuel och Anna på mat...
Var så trevligt att NU få träffa även Marie. 
Vi grattade även då..och åt den goda marängtårtan.
     
 
   
Mycket vackra blommor..som Birgit fick...presenter ckså.
   
 
.......
NU är det FREDAG: 
Vi hade då planerat, min syster och jag...att åka till Bergnäs, vår bardoms by.
Vi skulle gå en långpromenad..ute på åkrarna och i skogen..och minnas tillbaka till bardomen..
Vi stannad då först till i Bergnäs...hos nåågra vänner..kusinen Gunhild och hennes Bengt som bor där
sedan ett antal år tillbaka.
Så vacker "VÄLKOMMEN "som möttes oss...
Första bilden..Det hus som är rött, där bodde jag mina första 15 år i livet.
Vi flyttade sedan, därför att min/vår mamma dog. 
ANDRA BILDEN:  Huset där "Tant Hilda" bodde.
TREDJE bilden::Vår Smedja"...där min pappa och farfar SMIDDE...
4.:e bilden Grannarna Strandbergs...bodde då där...
     
 
   
.....
NU var det dags att Birgit, min syster och jag skulle gå den planerade "MINNESPROMENADEN"!
När vi kom ut ill "ÅKERN"..så såg vi först inte dennna ladan....helt igenväxt...
Men så skymtade vi den genom buskarna och träden. DÄR stod den..
Min syster begrundar den..och vi minns..och prata om många saker..som hände när vi var barn
och bodde där.
Nästa lada..i en backe..också igenväxt...vi trodde att den var borta...MEN DÄR stod den... 
     
Vi klev i buskar och kvistar..Helt igenväxt. Vi fick ta ett litet steg i taget..
så viminte skulle ramla och bryta våra ben.
SMULTRON i smultronbacken..fanns ÄVEN NU!!! Vi smakade några och mindes även detta...
Vi gick långsamt..efter en HEL TIMME å var vi tillbaka... 
.....
Här ser vi Bengt,  Lasse och Östen.
     
Gunhild, vår kusin lagade mat och vi blev bjudna!!! Tack för den GODA MATEN!!
        
        
Bengt och Gunhild!!! 
..... 
Så åkte Lasse och jag vidare till Nordmaling där vi planerat att ligga över natten och åka hem till Kolsva på lördagmorronen. Men vi ändrade..vi bestämde att åke redan på kvällen/natten.
När vi kom till Nordmaling så bjöd Peter oss på mat som ha gade tillagat!!
Tack Peter för den goda maten!!!!!
Så åkte vi till olofsfors..vi skulel se TEATER... BRÖLLOP..Tjuvante...
Brudparet..och gäster... 
 
 På pausen så fikade och gick lite runt och tog någar vackar bilder iigen..
  
          
           
Kl 20.30 så var TEATERN avslutad.
Lasse och jag hade då packat allt vårt..så vi åkte hemåt direkt...
Vi åkte de 60 milen hem igen...Vi var trötta och i Tönnerbro så valde vi att stanna
och sova en stund i bilen.
Lasse snarkade rätt så snart..och efter drygt en timmes sömn..så var jhan OK att vi åkte vidare hem.
Kl 04.40 så var vi framme.
En mycket HÄNDELSERIK INTRESSANT OCH TREVLIG VECKA hade vi bakom oss!
LIVET ÄR HÄRLIGT!!! TACKSAMMA ATT VARA I FORM OCH HA MÖJLIGHET TILL DESSA RESOR!!!
 
Vi "FÅNGAR DAGEN"!!!!!
 
 
 

Kommentarer
Gilla

Ja, det må man säga att ni har haft en häftig vecka med många upplevelser. Visst är det nåt speciellt med att återse sina gamla trakter. Det tyckte ju vi också idag, när vi åkte till Berts gamla ställe på Hallandsåsen.

Jag önskar er båda en härlig vecka.

Kram/Gilla

2012-07-29 @ 22:31:37 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Hebbe

Kväller,,det var fasligt så mycket ni har hunnit med på eran norrlandsvecka,fantastiskt,och att sedan sitta och minnas framför skärmen med bildagboken,,härligt..Haé Kram.

2012-07-29 @ 23:18:05 URL: http://farfar0hebbe.wordpress.com
Sita

Hejsan. Trevlig vecka med vänner o mycken god mat. Var oxå en dag o tittade på huset där jag föddes, men det var så ombyggt att det var inte mitt längre. Kram

2012-07-30 @ 08:17:48 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Malin

Vilken härlig resa ni gjort, och vilka fina bilder du bjuder på och delar med dig utav :) Jätte kul att se och läsa!
Kramar

2012-07-30 @ 17:14:48 URL: http://starchild88.bloggplatsen.se/%C2%A7
Lillemor

Vilken resa ni gjort och många fina bilder du visar för oss
Ha det gott
Kram

2012-07-30 @ 18:47:38 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se
Gunhild & Bengt Jonsson

Margit - Vad roligt att se din fina blog och alla fina bilder, teck för senast då ni vandrade på "barndomsstigen" på Bergnäs. Det var väldigt trevligt att få besök av er! Hälsningar Gunhild och Bengt

2012-09-09 @ 12:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback