TRETTONDAGSAFTONEN....

 Vi åkte rätt tidigt till Uppsala i går.....
Jag hade dagen före, suttit och kollat på BLOCKET.

Det var nämligen så, att förra veckan när Lasse köpt nya jeans
som jag skulle "lägga upp", så fungerade inte min symaskin
som jag fick av min pappa när jag var 18 år och skulle
flytta från Vännäs, efter min SKRÄDDARUTBILDNING.

Jag och min kamrat Märthy sökte då jobb efter vå utbildning och fick jobb i VÄRNAMO
VÄRNAMO KONFEKTIONSFABRIK... som GRADÖSER...
Vi graderade upp allla kläder/mönster från storlek 38.."uppåt och neråt"..
MIN SYMASKIN..SINGER..har "följt med mig" , landet runt i snart 50 år....

För ca 15 år sedan så gick trampan/gaspedalen sönder....det blev nåt med det elektriksa..
och DÅ fnns det en Singeraffär i Eskisltuna där man kunde beställa "reservdelar"
och sedan fick jag veta att dom slutat att tillverka dom längre.

Och NU så var det nåt elektrisk glapp/fel som blivit...
och jag kunde med "nöd o näppe" sy dom sömmar för att fålla upp jeansen.

Så jag har funderat..HUR..VAD skulle jag nu göra,
för att kunna fortätta använda min älskade gamla SINGER SYMASKIN!!!

Satte mig vid datorn..och kollade på BLOCKET: Säljes, "SINGER SYMASKIN"

Det fanns några ..som var till försäljning..olika priser..och olika avstånd. där dom fanns,
OCh det fanns en, i UPPSALA! Men den kanske man kunde köpa,
och då kunde vi åka och köpa den och samtidigt besöka Lasses son Tomas med familj.
Efter kontakt..e-post--så bestämdes att vi skullel mötas i Uppsala, utanför IKEA...

Ja, så blev det!!!!

Den vänstra på bilden är min GAMLA, snart 50 åring...och den högra..som jag köpte.
Nu blir det så..jag kommer att fortsätta att sy/använda min kära gamla SINGER..o
och använda TRAMPAN/Gasen.från den som jag köpte.
(Dom är nästan lika dana)
JAG ÄR MYCKET GLAD, att nu ÅTER KUNNA ANVÄNDA MIN GAMLA.....
med den "nya trampan/gasen...


Vi åkte då från IKEA när vi avslutat "affären" och då åkte vi till Ulrika o Tomas och barnen...

Här ser vi  lilla Linn, pappa Tomas och Ida. Fika o matdags för Linn...


Ida och mamma Ulrika...

Vi bjöds på kaffe, en härlig kladdkaka och en schokladkaka..MUMS!! Gott!!!



Jag blv fotad med Idas vackra blomma som jag satte i håret...


Ja nu var vi hemma igen..efter en trevlig tripp..Bra affär....
Nu kan jag fålla upp Lasse byxor mm...
Tack Ulrika och Tomas!!!! För gott fika och att vi fick träffas en stund..


Nu var det TRETTONDAGSAFTON...
Då måste man ha lite gott...att äta...
Lite Cider o julmust...kex av olika slag..och GODA OSTAR....
LINUS ville också vara med "på ett hörn"... Likta på blommorna fick han väl göra...

"KLICKBILDER:"
Lasse och jag...gottar oss...tittar på TV...och satt väl också vid datorerna..bitvis...
     
  
Vi satt väl uppe till midnatt.... Lasse tog sig en tupplur efter första HOKEYMATSCHEN...
och skulle se när SVERIGE skulle spela kl 02....

Jag gick och la mig....Lasse vaknade...såg NÄR SVERIGE VANN!!!!!  VI VANN!!!
Lasse väckte mig och berättade..om matschen och att SVERIGE VANN!!
VÄRDMÄSTARE!!!

NU har vi TRETTONDAGEN....
en "BARA VARA DAG"!!

Lite TVtittande...ätande..sitta vid datorerna...och sånt...

Önskar alla en fin kväll....och en fin
FORTSÄTTNING PÅ HELGEN!!!


Kommentarer
Maria

Hoppas nu att allt fungerade så Lasse fick sina byxor.De var ju bra att ni kunde hälsa på hos sonen å träffa de små. Ha de så gott/kramen

2012-01-06 @ 21:41:54 URL: http://torparmor.blogspot.com
Gilla

Det går inte att fungera om man inte har en symaskin. Inte för att jag syr kläder numera precis, men man måste ju reparera ibland. Tur att du fick tag på en ny i alla fall.



Sv: Jo, visst har vi haft en härlig dag och snart är det dags för sista kissrundan med Baloo. Det är jag som brukar gå sista gången och Bert går första på morgonen.



Vilket land kommer Moses från, eftersom han måste skaffa uppehållstillstånd? Sånt jobb!



Bert sitter vid TV och jag gör samma sak som du.



Kram/Gilla

2012-01-06 @ 22:21:20 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Ruth

Grattis till tvilling symaskinerna, ja nu kan du välja och testa vilken som är bäst. Själv så har jag 2 av märket "Bernina" älskar dessa maskiner, har sytt gardiner i dag till kammaren, den äldsta av dom 2 är här i stugan, men den är ta mig 17 bäst att sy på.

Fina foton och en lycjkad resa.

Kramen.

2012-01-06 @ 22:21:24 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Sita

God morgon. Ja nu kan du sy med båda. Bara skifta trampan. Jag efterlyser ett glasskåp något liknande som Kerstin o Janne har i matrummet, så om du hör något så vill jag köpa. Kjell sitter vid blocket o tittar varje dag så där finns inget. Kramar

2012-01-07 @ 08:01:08 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Anita Lundvall

Trevlig fortsättning.

Vilka fina maskiner, min köpte jag 1970 fungerar fortfarande.

Ha en fortsatt bra dag

Kram Anita Lundwall

2012-01-07 @ 11:33:44 URL: http://tisalaya.bloggplatsen.se
Hanna

Hej och tack för titten!

Du ser ut att ha startat det nya året bra, hoppas att det fortsätter lika mysigt!



Kram

2012-01-07 @ 18:15:46 URL: http://nagonstansilivet.blogg.se/
skogsnuvan

Så bra att du fick tag i en ny likadan maskin. Blocket är ju bra minsann. Inte för att jag köpt något där men mina bröder brukar titta varje dag.

Jag har bara en gammal trampmaskin men jag syr inte så mycket.

2012-01-08 @ 12:00:12 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Hebbe

Det var en givande tripp till Uppsala,,nygammal symaskin,,sen gofika inte illa..Ja det blev en smaklig anrättning,,nudlar är en ganska nykomling i mitt skafferi,men jag tycker dom är goda..Haé Bra Kram.

2012-01-08 @ 20:01:08 URL: http://farfar0hebbe.wordpress.com
wiper

Här har det verkligen hänt mycket ;) kul med oväntat besök. Vilken fin symaskin. Dom lite äldre är bättre och hållbarare. Katten ser ut att trivas i den gröna filten. Härliga foton på dig och Lasse. Ni är så snygga ihop. Ni har verkligen fina familjer och släktingar.



Ha en fin kväll och hälsa Lasse



kramar

2012-01-12 @ 18:20:54 URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback