Bakat GRISAR i natt.

Min mamma bakade alltid "GRISAR" till Julen när jag var barn..
Och för många år sedan så tog jag upp den traditionen också.
Och nu när jag har min Lassesså hjälps vi åt.
När jag började att Blogga för några år sedan och visade och berättade på Bloggen
så fick jag veta att dom kallas också för: "PITEPOJKAR."
Vi brukar alltid göra det "sent på kvällen/natten"
Så när vi tittat klart på Nicklas Strömstedts TV program
DÅ var det dags för mej att börja göra degen..
Jag gör då iordning degen...och förbereder..
Delade den i 2 bitar. Gjort på  0,5 liter mjölk
Här jobbar jag... 
Det gäller att det är "rätt värme" på cokkosfettet.
.Lasse han får stå vid spisen...sköta om Grisarna i pannan i Kokkosfettet...
 
Ja nu är dom klara. får svalna och sedan så fryser jag ner dom i påsar.
När vi ska äta dom så tar jag upp dem och värmer/tinar dom i mikron.
Och så stoppar jag dom i plastpåse  med strösocker och skakar om...
Så blir dom så läckra och goda.
Kolla på det lilla fatet, doppade i socker... vi provsmakade.
Dom var goda och helt OK!!
Det är roligt med TRADITIONER och föra dom vidare...
......
 
Jag var på Jysk och köpte en ny LJUSLYKTA!.
När den är tänd...så snurrar rådjuren runt...fin effekt!
Brännt flera omgångar värmeljus under dagen/kvällen
Tessie måste få vara med på en bild.."nytrimmad" "bar" på baken 
men det syns inte på denna bilden..
Fredagnatt..och i morronbitti  så kommer "Grabbarna", V 75 prat och vi fikar tillsammans.
Trevliga lördagmornar...
Önskar alll en fin 3:e Adventhelg!!!
 
"FÅNGA DAGEN"!!!!
 
Sakta faller natten på och igen man till drömmarnas land får gå :) Tack för denna dag! Nattkram ♥

Kommentarer
Fenixmona

Underbart med traditioner! Fast jag har fått ta bort det ena efter det andra för jag orkar inte...Jag har så goda ambitioner varje morgon, men när jag kommer hem från jobbet så blir det varken hackat eller malet för då är ambitionerna borta...jag är för trött! Kramiz

2012-12-15 @ 06:29:31 URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com
skogsnuvan

Det brödet har jag aldrig sett förut men påminner lite om klenäter (dom kokar man också i olja) Jag är så dålig på att baka så jag gör aldrig något nu för tiden. Dom som kommer får nöja sig med pepparkakor eller ta med sig själv. Som tur är har jag goda vänner som gärna kommer med rullrån eller annat smarr så det klarar sig ändå. Jag ska till Östersund idag och se på filmen "Hobbit" i 3 D. Första gången jag ser 3 D på bio så det ska bli kul. Annars har jag ilningar i en tand men hittar inget hål Vill inte få tandvärk nu till jul. Saknar min katt när jag ser din fina kisse

2012-12-15 @ 09:26:33 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Corina

Du dom såg verkligen mumsiga ut ! Tänk om man kunde skicka via nätet ändå ;) Kram !

2012-12-15 @ 17:17:04
Lambergsfrua

Vilka fina foton! Både på dig, Pitepojkarna, Tessie och annat. Jag tycker också att det påminner om klenäter, men det kanske är en anna sammansättning på degen. Läckert ser det ut i alla fall - Tessie ser så fin ut nu efter "trimningen".
Ha det gott du och din käre Lasse!
Varm kram,
Lambergsfrua

2012-12-16 @ 16:09:01
Gilla

De ser goda ut, grisarna/pitepojkarna. Det är trevligt med traditioner.

Sv. Roligt att du gillade mina bilder. så får jag tacka för att du skriver så fint om mig.

Kram/Gilla

2012-12-18 @ 09:41:19 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Love

Ser mycket smaskigt ut med pojkarna men dom har jag inte stiffat bekantskap med.
Bakar gör jag ju sällan men äter gör jag ju gärna.
Dags att göra nedräkningen inför julafton och börja med våra traditioner.
Jag skickar en kram o önskar dig o Lasse en riktigt GOD JUL O ETT GÅTT NYTT ÅR.
Kram min syster yster.

2012-12-19 @ 18:25:01
Gilla

Sv: Tack söta Margit för komplimangen, men jag visade ju bilden för jag tyckte att jag såg så tokig ut.

Visst var det vackra bilder på solnedgången. Jag kunde inte ge mig, förrän jag fick en bild på solen idag.

Kram/Gilla

2012-12-19 @ 22:43:50 URL: http://trebgilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback