PENSIONSKAFFE...för mej...

har det varit..... nu i torsdags den 17 februari

Måndagmorronen  den 31 januari...2011
när jag gick ut genom HUVUDENTRE´N på MÄLARSJUHUSET i Eskilstuna,

så var det mitt sista  arbetspass på min FASTA TJÄNST
som jag hade på Mälarsjukhuset i Eskilstuna...
 sedan 1980... t om 31 jan 2011 (förutom ett avbrott 1985-1988 ca 3 år
då jag hade flyttat hem till Vännäs )

MINA TANKAR gick NATURLIGTVIS tillbaka!!!! Till tiden INNAN jag kom till stan...

och
HUR och varför  "kom det sig" att jag "hamnade " just i Eskilstuna???

Skall berätta lite "bakgrund"..om mej..och mitt liv...:

Hade bott en hel del år i Kalmar...
dit jag  kom med min dåvarande familj... 1972..(kanske det var)

Men  p ga av  två separationer....och NU var situationen "ohållbar"
 att jag skulle stanna kvar i Kalmar...

De sista åren..hade det  "hänt en hel del",  mycket jobbiga saker...
OCH nu kände jag...att skulle jag ÖVERLEVA... både med livet i behåll
och  psykiskt komma vidare, så hade jag nog inget annat val
än att välja att flytta nån annanstans..

Jag hade då omskolat mig..och utbildat mig till SJUKSKÖTERSKA..och skulle jag nu
söka till Umeå Lasarettet..eller??? Men det kändes SÅ motsrävigt....att "komma hem"
efter de jobbiga åren... att mitt liv blev som det blev..pga av "FELAKTIGA VAL"....

Jag hade en familj som jag kände, som stod mig nära...dom bodde då i Torshälla..
och JUST DÅ...så hittade jag en annons i våran FACKTIDNING
där dom sökte  en sjuksköterska till Avd 1 på SJUKHEMMET i Torshälla...

Jag kontaktade dem..och vi åkte upp och jag pratade med personal där...
och innan jag återvände till Kalmar igen..
så hade jag skrivit på ett  anställningsbevis....att börja jobba i mitten på jan..1980..

Lägenhet då...HUR skulle det fixas....och VAR skullle vi då bo???
Ja frågan kom...och på nåt sätt, så fick jag en adress, NOACHSGATAN 7, Eskilstuna
DÄR fanns en lägehet,ledig 1 jan...
Ringde och bad mina bekanta...att åka och kolla om den var OK!!
Och så blev det, DEN lägenheten kom vi att bo i....

 Hade då vårdnaden om mina 3 barn..som då var  5. 14 och 15 år...
Minns när vi kom i "vår ROSA AMAZON"....och kom på kvällen till lägenheten...
Flyttbilen hade tidigare på dagen anlänt..och LASTAT AV alla vår grejer...
där stod dom..i "en hög"..

Barnen och jag fick hjälpas åt att i mörkret...
börja öppna kartonger....och flytta till våra möbler....
och försöka få till det..så att vi kunde börja bo där.

Jag tillhörde då Frälsningsarmen....men började gå till Pingstkyrkan...
Kände mig mycket "hemma där" kände stöd och förståelse....
(Tillhör Pingstkyrkan fortfarande)
efter allt jag hade  "gått igenom" de sista åren i Kalmar.
Hade många sår..på "min insida".

Just i det bostadsområde.... så bodde L.D..och jag fick kontakt med henne...
och så fick jag tack vare hennes kontakt....ännu flera vänninor 
just i de kvarteren...och bostadområdet.
(har dem kvar...,fortfarande som mina bästa vänner)

Jag  jobbade 1 år på Torshälla, sjukhemmet, gick en vidareutbldning
och därefter så sökte jag en tjänst på BB, KVINNOKLINIKEN på Mälarsjukhuset.
Där blev jag kvar och jobbade till i nov 1985. Då sade jag upp mig.

Mina söner hade kommit med i ett gäng under åren..
och det hade varit rätt tufft..därför....och NU ville de "flytta hem" till Vännäs
(där jag varifrån  och dit vi alltid åkte på semestrarna på somrarna.).
min syster fanns där och min pappa levde ..MEN var mycket sjuk, döende då.

Mina söner bestämde då att flytta upp och söka jobb....
och då sa jag till min yngsta dotter: "Jamen då flyttar vi hem vi också"!

Så började tankarna gå... sökte och fick nattjobb på ett sjukhem utanför UMEÅ.
MEN det kändes som om jag "bara existerade " de åren däruppe..

Pappa han dog efter en kort tid..sedan jag flyttat upp dit..
och sönerna
hade fått arbete....och funnit sig tillrätta...
Och efter några år däruppe..så  kom tankarna  när vi var nere hos våra vänner i E-tuna:
"Jamen , flytta tillbaka då"!!! sa några till mej..
och DÅ kändes det rätt....längtan och tankarna kom.
Min äldsta dotter hade nu "hittat" sin kärlek i E-tuna....
och skulle flytta ner...vi åkte också ner då...

Jag gick upp på BB och hälsade på mina "gamla arbetskamrater"..
och sa: "Jag längtar tillbaka, till Eskilstuna"!!"
Då säger dom: "DIN TJÄNST; DIN SCHEMARAD..är ledig. SÖK TJÄNSTEN"!!!
Klockan var då 15 på måndageftermiddan och jag skulle ta TÅGET hem till Vännäs igen på kvällen.
Tankarna gick..och JAG GICK då upp till PERSONALAVDELNINGEN..OCH sökte tjänsten..på nytt"!

Efter nån vecka...så fick jag beskedet: "TJÄNSTEN VAR MIN"!!! Jag hade fått jobbet...
Och NU ..då var det dags IGEN..BOSTAD DÅ..och var skulle jag få tag på en lägenhet till 
min yngsta dotter och mej..för de var vi två som skulle "återvända"..igen

Lägenhet..det fick jag snabbt..och "PUSSELBITARNA" med bostad..
uppsägning och börja det nya jobbet,det "BARA FÖLL PÅ PLATS"...

Vi kom tillbaka..och jag kom tillbaka till min "gamla arbetsplats igen" BB avdelningen.

Och efter en tid så blev jag tillfrågad, att vicka som chef..på avdelningen..
och efter en tid..så sökte jag och fick den fasta tjänsten...

Under  alla de här åren...så har det omorganiserats om otaliga gånger....
och jag har ALLTID trivts med att "gå till mitt jobb".
De sista  5-6 åren
 så har jag "JOBBAT NATT"....och  det har jag OCKSÅ trivts med...

Har ALDRIG UNDER DE NÄSTAN 30 åren jag jobbat på MÄLARSJUKHUSET.
kännt nån olust att jag "MÅSTE GÅ TILL JOBBET"....
utan det har alltid känts bra att få gå till arbetet , möta sjuka människor,
 möta ALLA goa arbetskamraterna.....

OCH NU..i torsdag..så var det "PENSIONSKAFFE".....för mej....
och jag avtackades för de gångna åren och min arbetsinsats där...

Det som ändå känns positivt..är att jag får gå in
och jobba extra som timanställd vid behov och om jag kan och vill....
Får då möta "mina" patienter igen..och MINA arbetskamrater...

Har nu lagt in många bilder från torsdagens tillfälle..
när jag avtackades, fick FINA BLOMMOR och presenter.
Många bilder togs..och jag har lagt in väldigt många...
Jag vet att många av mina arbetskamrater också kommer att
titta på/ i bloggen..och då kan dom titta på de många bilderna, som dom vill.

Dom SMÅ bilderna..får du DUBBELKLICKA PÅ....
så blir dom större..och dubbelklicka igen..så blir dom små igen...

(skriver INTE namn på någon)

               


 




   

   

   

     
      
   

   

   



   

   

   







ESKILSTUNA....kallas ju för FRISTADEN!!!! Och för mej...
så har det OCKSÅ blivit MIN FRISTAD...
du förstår...
när du läser det jag skrivit....

Och jag har så MÅNGA GODA vänner ,
BÅDE PRIVAT..och ARBETSKAMRATER
här i Eskilstuna!!!
Och nu är jag mycket/mest i Kolsva hos min Lasse...

och du som "vet"..en del hur jag haft det..förstår att jag NU
är så nöjd med livet.....

OCh det känns "riktigt bra och bekvämt"
att nu tagit steget  att ha slutat  min fasta tjänst...
och NU NJUTA av PENSIONÄRSLIVET.....
tiilsammans med MIN LASSE!!!

TACK ALLA MINA KÄRA ARBETSKAMRATER
för ALLA åren vi har fått  jobba tillsammans och känna varandra!!!
Glad att MÅNGA finns på FACEBOOK....så vi kan ha kontakt dagligen ändå,
läsa varandras ..och "gilla"..så ser vi "spår" av varandra!


Önskar ALLA som läser min blogg... 
en GOD NATT..och en GOD NY DAG OCKSÅ!!!!


Kommentarer
Sita

God morgon Margit. Det var intressant att läsa om ditt liv. Jag har haft ett brokigt liv med men inte haft det kyrkliga. Även jag har två separationer bakom mej, det sista från Kjell som jag nu träffat på nytt o är sambos nu. Kramar

2011-02-19 @ 07:55:59 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Ruth

Tänk så olika våra liv har blivit genom åren, nu kan du dra dig tillbaka och njuta av det som har varit och bara vara pensionär. Har man jobbat så länge som vad du har gjort så skall du unna dig lata mornar och allt som är roligt. En fin avskedsbjudning på dit jobb med fina presenter, det syns att du har varit omtyckt.

Lycka till med ditt nya liv !

En stor kram till dig.

2011-02-19 @ 11:26:46 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Malin

Jadu efter att ha sett bilderna så kan vill jag påstå att du var/är en älskad arbetskollega och det är väl skoj :)

Jätte jätte fina blommor och presenter du fått.

Det var även intressant att få läsa och ta del lite av ditt liv.

Hoppas din tid som pensionär nu blir helt underbart:)

Kramar

2011-02-19 @ 12:48:15 URL: http://sugarpie88.bloggplatsen.se/
Monica

Mycket intressant läsning om ditt liv,fina kort du har tagit och mycket fina presenter fick du när du slutade jobba och gick i pension. Njut nu av pensionärslivet ihop med din Lasse,man lever ju bara en gång.

2011-02-19 @ 16:59:14 URL: http://violett.bloggplatsen.se
Sita

Nu är det kväll Margit. Hoppas vi snart ses. Kram. Nu ska jag krypa under täcket

2011-02-19 @ 20:36:35 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Karin

Tack för att du delar med dig av din historia!

Jag har tagit en blog-paus, allt är bra, men inspiration saknas. Jag vill ha vår, och jag kommer igen när solen värmer våra frusna kinder!

Kram och njut av pension tillsammans med Lasse!

Karin

2011-02-19 @ 22:42:51 URL: http://pixelmojan.se
Roffe

Godmorgon.Vad ducktig du är som skriver så mycke.du borde skriva en memoarer om ditt jobb.Vilka fina bilder du tagit.igår vann jag på hästarna.Hur gick det för Lasse och gänget.vann dom.ha en underbar söndag.kram

2011-02-20 @ 08:01:34 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
skogsnuvan

Jag har förstått redan från början när jag läste din blogg att du är en rent fantastisk människa, social och en klippa för vänner och släktingar.

Sedan har jag lite fördomar för religiösa människor som jag trott varit fördomsfulla och dömmande mot andra människor. Det har verkligen kommit på skam nu när jag träffat dig.

Tänk ändå att gå till jobbet och tycka det är roligt. Det är en gåva jag aldrig har fått uppleva

2011-02-20 @ 11:47:20 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
♥ Carina ♥

Jag blir rörd när jag läser om din livshistoria. Känslan när du stod där mitt i natten med dina barn och allt ditt bohag i en hög kan inte ha varit lätt. Jag har förstått att du är en stark och fantastisk människa. Hoppas du får njuta av ditt liv som pensionär tillsammans men dina vänner, familj och din älskade Lasse.

Kram på dig!

2011-02-20 @ 11:55:28 URL: http://cinacarina.blogspot.com
Lillemor

Du kan njuta av ditt liv ni ihop med Lasse

Känner igen några på bilderna, fina foton som alltid

Kram

2011-02-20 @ 12:40:31 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Anne-Marie

En fantastisk livshistoria som du har satt på pränt. Dina bilder är som vanligt mycket proffsiga. Lycka till med pensionärslivet tillsammans med din Lasse. Själv blev jag alldeles nyss "friherrina" på riktigt. Slutade för 2 år sedan mitt jobb på Arbetsförmedlingen i Örebro och flyttade tillbaka hit till Timrå. Jag njuter av livet också. Sköt om dig och kram från Timrå

2011-02-20 @ 15:27:42 URL: http://tantgul60plus
Lambergsfrua

Vad intressant att läsa om ditt liv och delar av din bakgrund, go'a Margit. Sen får jag gratulera till ett fint avslut på en lång yrkeskarriär! Tänk att få bli så uppvaktad och få så mycket uppskattning - det måste värma i hjärtat =)

Sen är det ju skönt att du inte klipper av allt med jobbet. Du kan komma tillbaka nr du vill och vikarier.

Det är en förmån att kunna få välja själv.

Ha det gott!

Varma kramar!

2011-02-20 @ 22:44:04 URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Hebbe

Mors,,intressant att läsa om ditt liv,hur det tagit sina vändningar,,men ändå mest positivt,för dig och barnen.det gör gott att läsa att du alltid gått till ditt jobb med glädje,hoppas verkligen att du nu får njuta av din tillvaro,tillsammans med din Lasse och alla vänner och kamrater...

Jo det var Bollnäs jag befann mig i..Min nya gåta,då är jag på en annan ort.Gissa var.Haé Kram.

2011-02-21 @ 06:45:07 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Ingrid

Hejsan Margit!



Så underbart att få läsa berättelsen om ditt liv och att få se alla bilderna från pensionskaffet. Jag misstänker att du kommer att vicka en hel del, för inte kan de vara helt utan dig!



Varma kramar och tack för din kommentar hos mig!/Ingrid

2011-02-21 @ 08:58:03 URL: http://stenstugu.com/wp
Gilla

Jag är ju en av de privilierade, som har fått träffa dig "på riktigt". Det är jag glad för även om det bara var några dagar på vår semester på Mallorca.



Du har verkligen haft ett rikt och omväxlande liv. Roligt att läsa att du alltid har trivts på ditt jobb.



Jag vet ju också hur eländigt ditt liv varit en gång i tiden och att du lyckades att bryta upp från det och sen kunna komma tillbaka och få ett lyckligt och framgångsrikt liv. Nu dessutom med din älskade Lasse, som jag också fick träffa på semestern.



Jag förstår så väl att du har varit omtyckt i ditt yrkesverksamma liv.



Svar: Jo, ditt lååånga inlägg gick fram. Så det blev två.Du missförstod lite med vår TV. Vi kan se programmen genom vår inpelningsbara DVD, inte genom datorn. En del skulle vi nog kunna se genom den också. Får se när vi får reparerat den.



Kram/Gilla

2011-02-21 @ 09:55:50 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Tottelina

Du är stark du Margit! Och en varm, medmänsklig och go människa. Jag är glad att du hittat hem och trivs med ditt liv. Jag är också glad att jag lärt känna dig. Kram

2011-02-21 @ 11:17:53 URL: http://livetmedxlh.blogspot.com
Maggan Karlsson

Margit,jag blir helt tagen av din historia.Att du haft det så tufft i ditt liv och ändå orkar att resa dig,det är fantastiskt.Och att orka med att vara ensamstående mor till de små och även orka med att ta törnarna när barnen växer upp och kanske råkar i svårigheter.Ja,jag förstår att du får styrka i din tro också.

Du är så varm och go min vän och har ändå mycket att ge till dina vänner.Mig har du givit mycket tröst under den tid vi har varit bloggvänner. Hoppas bara att få träffa dig någon gång och få ge dig en varm och go kram.

Nu önskar jag dig och din kära Lasse många fina år tillsammans.

Kram min kära,kära vän.

2011-02-22 @ 10:35:21 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Vicki

Många härliga och fina bilder!!



Det verkar ha funnits en del svåra år i ditt liv men skönt när man hittat rätt igen och allt kändes bra.



Det måste vara en härlig känsla att gå i pension son du nu har gjort.

Vad har du för planer?

Vad ska du hitta på?

Tycker du om att resa?



Ha det bra,Vicki

2011-02-22 @ 21:05:41 URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Roffe

Godmorgon.Idag fira jag 11 månader uppehåll med ciggisarna.Hadde jag haft jobb hadde jag säkert inte slutat,nått måste man lägga pengar på.ha en skön dag.kram

2011-02-23 @ 06:42:50 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Hebbe

Mors,,jag håller på att söka en ny portal..

Ja om jag inte lyckas spara ner det jag har i metrobloggen så går det förlorat,,hemska tanke.

Haé Kram.

2011-02-23 @ 07:38:40 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Lilian

Du skriver mycket och väl o kul men det är synd att du blandar texten med stor och liten text.Jag har adhd och har svårt att läsa när det är blandat.Stora bokstäver betyder för mig att man skriker,så jag läser högt o lågt,i huvudet förstås,men det är synd för jag orkar inte läsa hela texten.När jag läser kommentarerna så blir jag lite avundsjuk på dom som kan ta in vad du skriver.

Kram på dig ta inte detta som kritik för det är det inte,jag ville bara tala om det för jag vill också läsa.

kram från Lilian o Greta.

2011-02-23 @ 08:18:52 URL: http://www.frugreta.bloggagratis.se
Stattinskan

Ojsan, det var nog det allra längsta blogginlägg jag har läst någon gång under mina två år i bloggvärlden ;-)

Tack för att du delar med dig av din historia.

Kramar

2011-02-23 @ 09:58:36 URL: http://stattinskan.blogspot.com
ansepanse

vad kul att även jag fick följa med på ditt pensionskaffe, jag förstår att det måste kännas både bra och ledsamt på samma gång, är det inte så

ha det gott - kramar

2011-02-23 @ 19:34:58 URL: http://kinaguld.blogg.se/
Fenixmona

Tack snälla Margit för ett härligt inlägg och så mycket trevliga bilder! Tack för att du delar med dig och ger så mycket av dig själv...njut nu av din ledighet tillsammans med din Lasse! Vore jättekul om ni bestämde er för en tur till Side i maj-juni, en underbar årstid där och så mycket trevliga människor! Kram på dig!!

2011-02-23 @ 21:31:47 URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com
wiper

Vad bra och rörande skrivet om ditt liv och vilken stark kvinna du är. Jag beundrar dig och jag förstår att du även varit omtyckt på dina arbeten. Det lyser igenom vilken fin person du är. Skönt att du haft ett arbete som du trivts med. Härliga bilder också på sista dan hur du blev uppvaktad. Förstår ändå att det var lesamt att lämna dina arbetskamrater men vad tur att du kan få gå in och arbeta ibland.



Ha en underbar helg med din Lasse

varm kram

2011-02-25 @ 19:04:04 URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback