Bloggvän på besök......

Sedan några veckor tillbaks så hade vi...4 bloggvänner, planerat att träffas hos Lasse o mig i Kolsva...
Vi skulle bli 7 stycken....MEN p ga sjukdom...så blev vi bara fyra....
Vi hoppas kunna göra om det i maj månad..och att vi då kan bli "FULLTALIGT".

Här ser vi Anders och Irja, som vi träffade i somras...när vi var uppe i Norrland...
Dom bor långt borta...en "bit"..ovanför Piteå.
Nu är dom på besök i "Stockholmstrakten" hos deras barn....och då passade det så bra att vi skulle sammanstråla hos oss...
När dom komm strax före 11...så tog vi lite kaffe och smakade på äppelkakkan..som jag bakat..

Anders, Lasse och Irja...


Lasse och jag tyckte att det kunde passa bra att börja med att ta med dem till BRUKSKYRKAN...
på SOPPLUNCHEN...."KRÄFTSOPPA" stod det på MENYN denna dag, det visste vi!!!

Här ser vi Anders och Lasse... närmast kameran...

Nu har vi stått i kön, fått soppa i våra tallrikar ocg tagit oss mackor..med ost...
Och nu skall vi äta den goda läckra soppan!!!!

Vi fick sällskap...med vår vän Christina! Henne har jag nu fått förmånen att lära känna,
TACK VARE..sopplunchen..,,
Det var Lasse, Christina o jag som ansvarade FÖRRA veckan..för soppan.....

När vi kom hem....så tog IRJA fram några presentpaket...
Som Lillemor, Love och jag skulle få.....

Lillemors presentpaket/påse...
som jag har varit och lämnat till Lillemor idag..i Eskisltuna 



Min present/påse...


Titta så fint halsband!!!!
En DATOR som sitter på kedjan!!!!
Vi Bloggare har ju TRÄFFATS oh lärt känna varandra  
...TACK VARE DATORN...NÄTET...
BLOGGEN

OCH EN SKYDDSÄNGEL...har vi fått..som Irja själv har gjort....av gamla klädhängare!!!

SÅ VACKER!!!

TACK MIN KÄRA SYSTER IRJA!!!!!

Nu satte vi oss och spelade YATSY tillsammans...

Jag har ju berättat om mid "DRAGSPELANDE"....som jag har tagit upp igen....
efter en del vila....
OCH NU har vi gått upp till "RÖDSVARTA RUMMET"...där jag spelar några välkända melodier....
"GAMLA LÄSARSÅNGER"....
Här har jag de "ivriga lyssnarna"...



Lasse också....

Sen så bjöd jag på liten enkel middag.....LASAGNE......



Vi hade MÅNGA TREVLIGA TIMMAR TILLSMMMANS....
Men NU var det dags för hemresan...tog en bild av ANDERS ....i sin tuffa hatt!!



TACK MINA/VÅRA KÄRA VÄNNER, för att ni kom och hälsade på hos oss!!!

Vi har bestämt att göra om det till våren, kanske i maj..OCH då hoppas vi att Lillemor, Love och hennes Leif kan vara med oss också den gången.

--------------------------------------------------------------
Har jobbat natten som varit, på sjukhuset....i Eskilstuna...
Hade då med presenteerna från Irja till vår kära vän LILLEMOR!!!
Så här är jag och lämnar paketet/påsen med de fina minnena...

LILLEMOR, med SKYDDSÄNGELN ...


Visade ju förra inlägget...ÄPPELKAKAN jag gjort..och bjöd på....
Rolf, en av mina bloggvänner bad om recptet....
(Kankse nån fler är sugen på prova recptet, enkelt)

HÄR KOMMER DET:







RECEPT på ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA:

4 ägg
5 dl socker
200 gr smör
2 dl mjölk
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 äpplen

4 msk socker
4 tsk kanel
(till de skurma äppelbtarna)

1.Smält smöret. (Under tiden kan du skal, kärna ur och klyfts äpplena)
2.Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
3. Tillsätt mjölk och det avsvalnande smöret.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna.
5. Vänd äppelklyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten.
6. Grädda i ca 25 minuter (200 grader)
7. Skär upp kakan i fyrkanter när de svalnat.


Jag har nu några gånger BARA gjort halva satsen...har då hafr en matform..som är hälften av långpannan...
Men den är så GOD..så då är det slut på direkten....
Så denna gången gjorde jag den stora satsen...

LYCKA TILL!!!!


 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Bloggblad

Så trevligt! Jag tror inte jag vet nån som är så kalasande som du. Jag är grymt imponerad av alla kakor och all mat - det gör sig inte självt att ordna med kalas. Du är säkert en flink husmor!

2010-10-21 @ 21:20:21 URL: http://www.bloggblad.blogspot.com
Mita

Men oh, vilket härligt besök. Goaste Irja med mannen sin. Förstår att ni hade mycket att prata om.

Tack för bilderna du på och receptet,

Kramiz!

2010-10-21 @ 22:20:41 URL: http://mithas.blogg.se/
Gilla

Så trevligt ni har med alla träffar. Det blir en jättestor bekantskapskrets. Och DU! Prata inte så gott, jag blir ju sugen på din äppelkaka.



Kram/Gilla

2010-10-21 @ 23:26:23 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Gunilla

Äppelkaka har jag gjort flera ggr, så visst är det gott, håller jag med om.

Gjorde några äppelpajer på dom äpplena vi var och plockade tidiagre, så jag har två formar kvar i frysen.

Äppelmos har jag oxå kvar, så jag hoppas det ska räcka till nästa höst.



Tass

/Gunilla

2010-10-22 @ 00:30:32 URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Lillemor

Kul att se alla bilderna på Irja och hennes man, förstår att ni hade en trevlig dag

Ha en bra helg

Kram

2010-10-22 @ 07:00:32 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Camilla

Vad roligt med en bloggträff.

Ser ut som om ni hade det jätte trevligt.

Och vilken äppelkaka!

Mums!

Ps: Jag hade en sådan tur att jag hittade tidningen på jobbet,den du var med i :)

Kram på dig!

2010-10-22 @ 07:38:47 URL: http://cammo69.blogspot.com
Gunilla

va lika ni var, trodde ni var systrar !!

2010-10-22 @ 08:57:35 URL: http://www.smulan-67.blogspot.com
Love

Hej kära!

Om du visste vad jag var ledsen över att vi inte kunde komma men hoppet finns om att ses i maj och få träffa Irja o Anders. Vilka fina presenter du fick och att ha en skyddsängel underlättar nog livet. Datorn på halsbandet passar just dig.

Sen tycker jag Irja o du verkligen har likheter som "systrar" utseendemässigt.

Fast jag inte bakar ofta ska jag i alla fall göra äppelkakan i dag så vi har något att smaska på till kvällen.

Åker väl till Elinor i morgon och hälsar på.

Solen lyser på snötunga granar och katterna gillar snön dom är som småbarn far omkring som stollar i kattgården. Visst är det vackert men för tidigt få se hur länge den ligger kvar.

Jag hade beställt halsband och örhängen av Pisan som kom i går och vart jättenöjd ska beställa fler.

Det är roligt att ha olika set och jag känner mig oklädd utan. Dom här gick i grönt och var en ängel längst ner.

Leif väckte mig tidigt. Vet inte varför sen gick han o la sig igen sover fortfarande. Sånt är livet.

Ska köpa några av böckerna du rekommenderade för läser gör jag jättemycket.

Nu är det fredag igen och helg. Leif o jag önsker er båda en skön helg.

Kramizz från "storasyster" Love.

2010-10-22 @ 09:05:37 URL: http://vindalou.bloggplatsen.se.
irja

Kära syster Margit !!!

Börjar med att TACKA för senast, dig syrran och din kära Lasse för en oförglömmande dag,,,OM ni bara viste våra bloggvänner hur trevligt vi hade det denna dag,mycke skratt, prat om ditt och datt,,, det finns inte ord i ordboken, hur jag ska förklara det för er, så att ni rikdigt ska förstå....LER ....Och det bästa av allt vi har fått en syster till, in i våran syskonskara....gissa vem???

Just nu i denna stund så snöar det här i S-holm, stora,stora snöflingor,,, idag/ kväll ska vi också ha fredagsmys,, äta gott med barnen.barnbarnen och goda vänner , det blir säkert också en underbar kväll....SEn tidigt om söndagsmorgonen styr vi åter hem till Piteå och Norrland, då är vår vistelse slut här för denna gången.....

HA en skön mysfredag och underbar WEEKEND....FÅNGA DAGEN,,,, TACK syster Margit och Lasse,,,, KramiZ Lillasyrran IAoch min Anders....

2010-10-22 @ 10:54:18 URL: http://40-talisten.bloggplatsen.se
Daniel

Ser sååååå härligt ut! Vilken dejt!:)

2010-10-22 @ 11:08:10 URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Ruth

Så mysigt ni har det tillsammans och hitta på saker. Så fina presenter ni har fått av Irja, är hon din riktiga syster eller bara din Bloggsyster?

Ha en toppenhelg ! Hoppas ni har lyckats fånga den lilla musen nu som spökar för er i huset.

Kramis

2010-10-22 @ 11:39:22 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
skogsnuvan

Så kul att Irja kom ner till dig och det slog mig att hon och du är väldigt lika. Ni kunde nästan vara syskon. Så kul det är att träffa sina bloggkompisar

2010-10-22 @ 12:35:59 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
wiper

Vad kul det måste vara att ha fått träffa så många bloggvänner. Jag har bara träffat 2 st. Har även träffat en nätvän som jag nu kännt i 6 år och vi har träffats några gånger. Inte illa att kunna göra smycken av gamla klädhängare och det ser jättefint ut. Gillar även din vinröd/lila blus. Tack för att du bjöd på alla dessa fina bilder. Ni ser alltid ut att ha så kul. Äppelkakan ser helt underbar ut och jag tar med mig receptet direkt ;) tack!



Ha en jättehärlig helg

varm kram

2010-10-22 @ 12:58:54 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Corina

Å vad trevligt med bloggträff ! Jag hoppas att få en chans att träffa dig nästa gång du besöker Tavelsjö, det skulle vara verkligen trevligt ! Kram !

2010-10-22 @ 18:26:43 URL: http://corina.bloggplatsen.se
Sylvia

Så jätteroligt att läsa om din bloggträff. Tänk vad Internet kan göra för fin gemenskap med andra likasinnade.

Tack för ditt recept på äppelkaka. Enkelt och gott ska det vara.

Kramen Sylvia

2010-10-22 @ 18:53:11 URL: http://cobra38.wordpress.com.
Astrid

Jag kopierar receptet . Trevlig Helg

2010-10-22 @ 19:37:43 URL: http://astridlarsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback