Julförberedelser..




Nu kommer några bilder från helgen....
då vi har börjat  med lite förberedelser inför julhelgen..

Vi köper många saker färdigt så det är INTE så många saker som står på "min KOM IHÅG lista"
KÖTTBULLAR , det tyckte vi att vi skulle göra själva i år.
 Vi var i KÖPING och köpte fin NÖTFÄRS
så gick vi efter ett recept på datorn...
"MORMORS KÖTTBULLAR"..
Dom innehåller både vispgrädde, kryddpepparkorn och svartpepparkorn som skulle malas...
Jag rullar dem..och...


Lasse sköter stekpannan...
Samarbetet fungera SÅ bra...


------------------
Under söndagmorronen o förmiddagen så snöade det ymnigt...
det hade säker kommit minst 1 dm snö...

Nu var det nog Lasse tur..att jobba med snöslungan....


Jag hade sopat av bilarna FLERA GÅNGER dagen innan...
men NU var dom "insnöade igen"...
Så dom sopade jag av även denna dagen....


Har man jobbat och slitit..då får man ta igen sig såhär...
Och SPORT var det på TVn nästan hela dagen...


Det prasslade i en kasse..OCH ..här satt Tessie hopkrupen...


Linus han passade på att "vila och mysa" på Lasses knä...
när det ändå fanns plats där...


Vi hade planerat knäckkokning senare under veckan
men Lasse tyckte vi skulle "provkoka" en sats...och känna om dom gick och äta...
HÄR kokas "smeten"...
2 dl socker,  2 dl sirap och 2 dl vispgrädde,,,
STORMKOKAS..i ca 7-10 min...
Det gäller att passa den PRECIS när smeten är "LAGOM"...
Då har vi naturligtvis förberett att lägga ut knäckformarna FÖRST..
och hackat nötter/mandeln som skall snabbt röras i innan den hälles upp


NU är den klar!!! Då gäller det att hälla upp smeten..
i en kanna..och slå i formarna så fort som möjligt, innann den stelnar..


 Färdigt!!! Goda blev dom också!!


---------------------

Nu är det måndag..och det var då "BOKAT" en "TJEJTRÄFF"....i Eskilstuna
på TUNA PARK, där skulle vi träffas.. äta, fika och umgås....
Så jag tog god tid på mig med bilresan...
det gällde att hålla "Lagom" hastighet..nu när det är sådant väglag, snöat så mycket och HALT!!
Det var SÅ otäckt uppför stora backar, där hade  några
långtradare stannat, mitt i backen och det hade varit nån "påkörning också såg man.

Jag undrar HUR kom dom upp/iväg..i denna backe,,med denna tyngd o sina släp..och så
dåliga däck som dom har i vinterföre....
ALla körde enast ca 60-70 km/tim på 100 väg...

Britt-Marie, Liisa (ända från Gnosjö)o och Elvy.




 Det var några timmar vi satt där .....mitt i RESTAURANGEN
Där pratade, vi och SKRATTADE MÅNGA GÅNGER!!!
"Ett gott skratt förlänger livet"...

Och TYVÄRR...så kunde vi inte sitta där hela kvällen...
utan så var det dags att bryta upp..och alla hade ärenden som väntade oss
senare på kvällen!!
Men vi kommer nog att göra om detta flera gånger!!!

Jag åkte sedan till Maria, min dotter, var hos Samira....
när Maria skulle försök att julhandla en del...

Åkte därefter  tillbaka till Kolsva och min Lasse sen på kvällen...
Hade hunnit handla en del..så bilen var "full" av kassan....
och ikväll..har vi iNTE gjort nåt särskilt....

Och i morroneftermiddag..så får vi hjälp av Måns som kommer och hjälper oss med
att KLÄ JULGRANEN....han har då mamma Anne med sig.
Och nu ser  vi fram emot det.

(Många av bilderna som jag nu visar på bloggen..har visats på Facebook..
HA ÖVERSEENDE!!! Alla har ju iNTE Facebook..och sett dem.)
Tycker det är kul att spara på Bloggen..
.brukar ofta gå tillbaka och kolla "Vad gjorde jag /vi förra året denna månad?"
Och då är det bara att kolla..inga FOTOALBUM..behöver då sökas igen..bara kolla på datorn...




Kommentarer
Irja

Kära min syster Margit !!!

I denna sena midnattstimme sitter jag här alena nu och försöker att rimma ihop några rader till dig,kära syster, ser att flitighets lampa har lyst över er,,, Ja hemlagade köttbullar är bara ett måste på julbordet, i år blev det att rulla över 3 kilo köttbullssmet, det blev älgköttbullar som vanligt,,, eftersom det blev så mycket steker jag dom i långpannan i ugnen 175 grader 18-20 minuter,,, sen när de har kallnat packiterar jag köttbullarna i olika stora förpackningar,när jag ska ha dom,färgigsteker jag upp köttbullarna då i stekpannan med smör/rapsolja för att få den fina krispiga ytan och fin brun färg,,, allt är nästan klart utom Janssons,,, Knäck kokar jag inte, det blir så dyrt hos tandläkaren då, nej inte bara därför, hålla undan för frestelsen för Anders, och hans diabetes,,, och då behöver man inte hålla på att banta... LER det enda i godisväg är 70% mörkchoklad till kaffet .... Att vara på vägarna nu är ett gissel, snörök och gråmulet och dimma eller så jätte kallt, inte roligt alls.... Ska till hörsel -kontroll imorroneftermiddag, så jag hoppas det inte är alltför kallt,,,,, vi blir på tumanhand på julafton, men juldagen ska vi till Annette våran näst älsta dotter som bor här i byn,,,, Maria med familjen kommer mellandagarna, de jobbar under jul och de andra som bor i S-holm tycker att helgen blir för kort.... så ser våran jul ut det blir säkert mysigt,,,,, SÅ trevligt ni såg ut att ha tjejmaffian i går...Kul att ni gav er tid att träffas.....

ÖNSKAR er alla en fin och fröjdefull JUL.... KramiZ lillasysrer /Anders.....

2010-12-21 @ 01:47:41 URL: http://40-talisten. bloggplatsen.se
Sita

God morgon Margit. Idag är det bitande kallt. När jag gick upp var det -11, men efter bara en timme så hade det blivit -19. Vill inte ut idag. Kram

2010-12-21 @ 09:10:52 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Lillemor

I dag så har vi -15 grader och det biter i kinderna när jag var ute

Önskar dig och Lasse en God Jul

2010-12-21 @ 11:29:41 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
wiper

Vad härligt det ser ut när du och din Lasse hjälps åt med julbestyren. Det är ju så det skall vara. Ni är så gulliga. Vad fin knäck du gjort, man blir sugen. Härligt med en tjejträff. Sånt har jag aldrig varit på. Vad kul att du träffar så många vänner och bara njuter. Ni verkar alltid ha det så kul. Jag har ingen facebook för jag orkar bara med bloggen och msn. Får se hur det blir senare.



Ha nu en jättefin tisdag

varm kram

2010-12-21 @ 12:00:25 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Margaretha karlsson

Vad ni donar och styr inför julen.

Det ser så mysigt ut när du och Lasse hjälps åt med att laga till allt.

Knäck gör jag inte nu för tiden och köttbullar behöver jag inte heller göra,för det skulle ett av mina barnbarn ta med sig. Just nu gör jag några mjuka pepparkakor till kaffet eller om vi ska ta det till glöggen kanske.

Vi har så kallt idag. -18 grader.Men snö har vi väl alla i hela landet,så en vit jul blir det garanterat i år.

Ha en fortsatt bra dag Margit.

Kram vännen!

2010-12-21 @ 13:47:54 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Karin

Hoppas att granen blev fin!

Jag tackar för alla fina foto du delar med dig av, jag har inte facebook, så för mig är allt nytt.

Önskar dig en riktig fin jul!

Kram Karin

2010-12-21 @ 14:22:55 URL: http://pixelmojan.se
skogsnuvan

Jag tycker också att det är roligt att titta på vad man gjorde ifjol samma dag. Jag hade julbesök av min brors barnbarn Liam och han hjälpte mig att klä granen. Iår har jag klätt den alldeles ensam. Knäck har jag slutat koka sedan jag tappade en jätteplomb mitt i julhelgen och fick hela helgen förstörd med tandvärk. Det får bli vanlig choklad istället. Ha nu en jättefin jul .Kram

2010-12-21 @ 15:32:47 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
P

det ser ut som om du/ ni okså håller på att förbereda och är ganska duktiga på det med!

2010-12-21 @ 15:49:37 URL: http://ihpm.blogg.se/
Gunilla

Godkväll i stugan :)

Håller på att ugnssteker köttbullar just nu.

Har bakat matbröd igen, så nu räcker det ett tag framöver.

Får se OM jag gör ngn knäck, isf blir det nog till nyår.

Hinner inte till jul.

Har du oxå sett denna reklam här under?

bloggshoppen

Tänkte inte på det när jag gick till min blogg, så när jag var inne på min dotters blogg, där såg jag det först.

Lite irreterande är det tycker jag iaf.

Kanske inte att göra åt?



Ska grädda våfflor när köttbullarna är klara´.



Taskram/

Gunilla

2010-12-21 @ 18:14:20 URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Liisa

Det är så kul med tjejträffar där vi blir bekräftade för de kvinnor vi faktiskt är. Det är ännu viktigare nu när åren börjar göra oss lite mindre "duktiga" - ja, det gäller ju inte Margit o lasse de orkar ! Men "wiper" borde få info om hur man skapar en tjejgrupp om avståndet är för långt till Margit! Margit ger aldrig upp, härligt!

2010-12-21 @ 20:29:09
Ruth

Det är åter mycket ni har hunnit med på några dagar. Roligt med alla träffar ni har, många ny vänner blir det. Duktiga är ni du och Lasse till att jobba tillsammans, allt blir så mycket roligare då.

Julgotta är gott, räcker det till julkvällen tro ??

Ha det bra dagarna fram till jul, mys och drick glögg, har precis tömt en glöggmugg med hackad sötmandel och russin.

Kram och god natt !

2010-12-21 @ 23:19:10 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Marie-Louise Grimlund

Hejsan !

Det är så trevligt att se hur Du och Lasse lagar mat tillsammans.Så hade jag också en gång i tiden när jag var lyckligt gift, nu är jag lyckligt skild.Träffar X: et då och då.



God Jul i stugan och klia kissarna under hakan från Mi

2010-12-22 @ 20:01:14 URL: http://thoerr499-vitsippan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback