IKEA nästa...

Har tagit en del bilder igårkväll som jag
skall lägga in på bloggen..
men det får förmodligen bli  senare under kvällen.

Vi skall nu åka en runda till Västerås och IKEA...
Det blir lite gardinuppsättningar inför de nya fönstren...
så blir det väl lite annat plock....


Igår så såg jag "blixtrar" framför vänster öga... under eftermiddan...
har kollat i Google på dessa symptom..
Är nu orolig att det kan vara NÄTHINNEAVLOSSNING.

Nu på morronen när jag satt och läste så fick jag ett symptom till:
Såg liksom diffusa ringar....(vä öga)

Detta kan ock enligt Google betyda detta.
Ringt nån upplysning i stockholm för rådgivning och fick då ett
telefonnummer till "Distriktsköterska rådgivning...
i Eskilstuna
Ringde om o om igen.. men det var ett nummer som var ur funktion...

Har nu ring 1177   men det är "Bara 14 före ca 27 min....
 har nu knappat in så att de skall ringa mej....

Inte är det lätt att veta VAR man skall ringa och hitta RÄTT TEL-NUMMER.


Näthinneavlossning

Näthinneavlossning betyder att delar av näthinnan lossnar från ögats innervägg. Om näthinneavlossningen är enkel och behandlas tidigt är chanserna till läkning goda. Kontakta ögonakut eller ögonläkare omgående om du har ljusblixtar, "sotfläckar", mörka slingor eller skuggor i synfältet.

Illustration: Svenska Grafikbyrån Förstora bilden

Näthinneavlossning är en ganska ovanlig sjukdom. Den uppkommer oftast i medelåldern och drabbar män lika ofta som kvinnor. I denna ålder sjunker ögats glaskropp ihop vilket i enstaka fall leder till att ett hål bildas i näthinnan.

Genom hålet flyter vätska ut och lyfter näthinnan från sitt fäste i ögats innervägg. Hinnan lossnar gradvis. De delar av näthinnan som lossnar fungerar inte längre. Det gäller att snabbt få vård, inom ett par veckor kan hela näthinnan ha lossnat och ögat blir blint.

Näthinneavlossning som behandlas tidigt har mycket goda utsikter att läka. Mer än 90 procent läker.


Symtom

För många börjar näthinneavlossning med att man ser blixtar och "sotflagor" som rör sig framför ögat. "Sotflagorna" följs av en skugga som dras från utkanten av synfältet mot mitten.

När skuggan når mitten går det inte längre att läsa och se skarpt. Det kan ta några timmar eller dagar. Synförsämringen blir då kraftig och kommer bara på ett öga.

Om du ser symtom som ljusblixtar, "sotfläckar" eller mörka slingor kan det vara tecken på att ett hål i näthinnan bildats. Risken för näthinneavlossning är då stor. Kontrollera då dina ögon omgående. Ju fortare du blir behandlad, desto mindre är risken att synen påverkas allvarligt.




Ja jag får väl se.. vad dom säger när dom ringer upp igen..

Får väl hoppas "på det bästa"...

Rapporterar väl senare hur det går/har gått med detta.

Önska er alla en fin lördag!!!

Kram!!


Kommentarer
annsan_s

Hejsan!

Hon var verkligen ful. Ha en skön lördag.



Kram på dig.

2009-09-26 @ 14:02:13 URL: http://annlouises.webblogg.se/
MICKAN

Då hoppas jag också på bra svar till dig. Bra info, ögonen är något som många inte tänker på när de kommer upp i medelåldern även om det är en viktig del av framtiden. Ja, det är jag eller min dotter som tar korten. Vi har ganska roligt när vi plåtar tillsammans. Sedan brukar jag fixa dem i olika program för att få ut den bästa effekten ur korten. Hejhej ... :)

2009-09-26 @ 19:41:28 URL: http://www.metrobloggen.se/ANIMAL
Lotta

Jag fick såna konstiga symptom i början av sommaren, blixtrar i ögonvrån, svarta prickar och som en "ridå" som gick över halva ögat från ögonvrån och framåt. Åkte akut efter inrådan från optiker och det visade sig att jag har glaskroppsavlossning. Det är inget att göra åt och tydligen ett ålderstecken. Men du måste kolla så det inte är näthinnan för då måste du åka in direkt....Godnatt!

2009-09-26 @ 20:35:15 URL: http://www.metrobloggen.se/Lottabloggen
Pem

Låter inget vidare detta med ögonen. Hoppas det löser sig på bästa sätt!!!

2009-09-26 @ 22:09:25 URL: http://metrobloggen.se/pem26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback