GLASKROPPSAVLOSSNING???

Fick idag tillslut tag i en sköterska på tel 1177 som trodde att det var detta.

Så om det inte förvärras (blir som en gardin som dras ner för ögat)
så ska jag på måndagmorron ringa till Mälarsjukhuset
till ögonmottagningen och få en tid för kontroll av läkare...
Nu ikväll så "blixtrar" det igen...
Så jag avvaktar och ser vad som händer ... och ringer på måndag...


Glaskroppsavlossning

Glaskroppsavlossning är ganska vanligt, särskilt i medelåldern. Besvären kan visa sig som rörliga svarta prickar eller fläckar som stör synen eller som svarta blixtar. De går oftast över av sig själva, men det kan ta tid. Kontakta ögonsjukvården om din syn påtagligt försämras, om du ofta upplever ljusblixtar eller om synfältet begränsas av en mörk gardin.

Bilden föreställer ett öga med glaskroppsavlossning Glaskroppsavlossning Illustration: Svenska Grafikbyrån Förstora bilden

Glaskroppen är en genomskinlig, geléartad boll. Dess vätska fyller det mesta av ögats hålrum mellan linsen och näthinnan längst bak i ögat. Glaskroppens uppgift är att tillsammans med ögats lins och hornhinna bryta och fokusera det inkommande ljuset så att vi ser föremål tydligt och klart.

Symtom

Med stigande ålder kan vätskan i glaskroppen bli vattnigare och glaskroppen krympa. Om den skrumpnar mycket kan den lossna från sina fästen. Det är ett naturligt och ganska vanligt.................

(Om du vill läsa mer så gå in på GOOGLE)


Ja vi kom oss iväg till Västerås och IKEA,
dock försenat... väntade ju på att få komma fram till rådgivningen (se ovan)

Nu hade vi gått runt på IKEA kanske drygt en timme...
mätt gardinstänger... bland annat....
och vi hade ju "lite smått o gott" med oss i vagnen när vi gick ut till bilen..
för att åka hem.



Det var ju inte så stora saker... så det rymdes "bak i bilen"...




Ja när vi kom hem så bar vi in alla grejerna och drack lite kaffe.... och sen...
ja vi la oss i varsitt hörn... i TV soffan....
och sov gott någon timme....




Vi har nu ätit "lite uppvärmda rester" från gårdagen middag.
bekvämt och bra. Rotfruktsgratäng samt Fläsfile´gryta
och Lasses hemkokta svartvinbärssaft drack vi till. SUPER!

Så i morron blir det att sätta upp nya gardinstänger och "dylikt"...
så då har vi lite att plocka med och göra färdigt...


Kommentarer
Lotta

Läkaren sa att när hjärnan vant sig efter nån månad så skulle det bli bättre och det stämmer. Ibland känner jag gardinen men inte ofta. Lycka till!

2009-09-26 @ 21:19:59 URL: http://www.metrobloggen.se/Lottabloggen
Stattinskan

Jamen då har jag fått svaret på varför jag har en massa dansande småprickar framför ögonen ... Hoppas att det går bra och att du får den hjälp du behöver! K R A M!

2009-09-26 @ 21:22:59 URL: http://metrobloggen.se/stattin
Pem

Hej Margit, å tack för din kommentar på min blogg.

Bara måste jukika in å se hur du har det din. Ska kolla runt lite mer men jag tänkte bara svara på din fråga om hur/vem som fixar å knixar på min bloggs utseende. Jag försöker så gott jag kan själv men jag har haft en himla massa goa bloggisvänner som hjälpt mig på traven när det strular.

De e inte lätt å göra det själv men det e himla kul när man väl fattat hur man ska gå tillväga!

Hoppas du haft en bra lördag å att söndagen fortsätter i samma anda!!

Kram på dig!!!

2009-09-26 @ 22:07:37 URL: http://metrobloggen.se/pem26
Madde

Ja jag tror också det.. Dy.. :(

Kram.

2009-09-26 @ 22:52:19 URL: http://metrobloggen.se/vhdbrud
Combattjejen

Oj... allt kan då hända i kroppen..

Sv: Vad trevligt att du tyckte om min blogg. Önskar även dig en fortsatt hätlig helg. Tack för titten och må riktigt gott!

2009-09-26 @ 23:08:59 URL: http://www.metrobloggen.se/combattjejen
marita

Jamen såna där svarta prickar har jag också som dansar runt.Man tänker ju inte på dom jämt för dom syns ju bäst mot ljusa bakgrunder. Då har man alltså uppnått rätt ålder då.

Hoppas det inte blir värre för dig nu.

Ha de fint o sköt om dig,

kramiz!

2009-09-26 @ 23:09:18 URL: http://www.metrobloggen.se/pussnosar
Hebbe

Jo då jag har ditt svar,men jag lägger ut alla i morgon bitti..Ha nu en god natt,Kram.

2009-09-26 @ 23:44:14
Hebbe

Ja surströmming är en höjdare..Haé Kram.

2009-09-26 @ 23:46:06
vicke

hoppas att det går bra hos läkaren då

2009-09-27 @ 08:24:31 URL: http://www.metrobloggen.se/jagbloggarigen
Berith

Hej Margit ! =) vadroligt att du tittade in hos mig, Tack för ditt besök och för din kommentar ! =)

Stavaträsk ligger tre mil nordväst om Boliden =)

så du är från Vännes ...det ligger ju nästan "nästgårds" till Boliden ;))



Glaskoppavlossning har jag haft problem med det sista året , jag har bättre och sämre dagar ...synen har blivit sämre och jag ser väldigt dåligt i mörker och då det är skumt , vill ha väldigt ljust omkring mig =))

Vissa dagar skuttar det små prickar framför ögonen och ibland blixtrar det till...men det är inget farligt ,men det känns väldigt obehagligt ..

Detta kommer att gå över av sig själv så småningom , men det kan ta tid ...



Ha en bra dag! kram =)

2009-09-27 @ 08:33:54 URL: http://maxmax.bloggagratis.se
Stattinskan

Gomorron till en grå söndag ... ute ... Inombords strålar det som vanligt! Kramen

2009-09-27 @ 09:46:41 URL: http://metrobloggen.se/stattin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback