FÖNSTERBYTE...

har skett under veckan i Lasses hus...
Det "började så här"...
Förra fredagen så  kom en lastbil med de nya fönstren 
och lastade av dem och
ställde dem efter "gången"...


Och i måndags så "kom dom" och började plocka
 bort de gamla fönstren för att sätta in dom nya....

(
Jag jobbade så jag var inte  här och kunde ta några bilder de dagarna)

Men när jag kom på onsdageftermiddag så var de flesta fönstren "på plats" ,
sedan var det ju mycket arbete kvar ändå med "bredfodring" och sånt...
och mycket "efterarbete".

Här ligger en del av de gamla fönstren ute på marken....
det var "liksom" 6 rutor på varje fönster....

Lite "mjölkiga" hade de blivit med åren...
lite jobbigt att putsa dem eftersonm det var så många rutor på varje..

jag har väl försökt putsa dem åtminstone 1 gång per år.... (tror jag)



Ja tänk att domhär har suittit i huset....och nu ser dom såhär ut...


Det var ju rörigt under tiden bytet har pågått...
saker flyttats för att arbetarna skulle komma fram och göra sitt jobb...
och sågspån och dylikt "lite runt" på golvet på båda våningarna...



Här är det lite av deras "arbetsredskap" för att såga och "få till det..."













Lassea var uppe på taket idag och målade på
plåten runt sidrna på fönstren på övervåningen.
Och det såg ju inte roligt ut!
Jag gick ju genast in för jag tyckte att det såg så farligt ut...

Var myckert rädd att han skulle falla ner...



Kolla själv.... jag "höll andan"  tills han fick fötterna på stegen igen...
och ner kom han...
TACK OCH LOV!!


Nu är han på väg ner...
och det har gått bra...



Vid lunchtid så var "killarna" färdig med sitt atbete...
på måndag kommer "nån annan"  som skall sätta på fönsterblecken...



Så i går eftermiddag så började jag putsa de NYA FÖNSTREN
Jag tänkte att det "skulle ta en hel vecka" att putsa dem..
Men det var "inte så farligt alls.
Dom är ju 3 glasade., så man putsar bara insidan och utsidan.
Spröjsen tar man bort när man putsar utsidan.

Började prova med några "gamla trasor" vi hade men det blev jättefläckigt och fult.
Åkte då ner på ICA och handlade in MIRAKELTRASOR.
Fanns 4 i förpackningen och en av dem var speciellt till att använda till fönsterputsning.
Så det var bara att ha varmt vatten, Mirakeltrasan och tvätta på glaset och sedan använda fönsterskrapa och sedan torka på "kanterna" så att det inte blev lite vatten kvar där.

Några bilder tagit inifrån... när fönstren sitter på plats
och inga gardiner ännu är uppsatta.....
Här fanns gardinfästena kvar så då var det "bara" att sätta upp
gardinerna här redan idag....


Fönsterbräderna är ju också borttagna så just nu
 kan vi inte ställa tillbaka blommorna i fönstren heller..



Här har vi satt tillbaka gardinerna lite provisoriskt...



Och här har vi provat oss fram lite....


Vi skall i morron åka till Uppsala under dagen
och Gratta Lasses yngsta lilla barnbarn....

IDA fyller 1 år på måndag men vi ska gratta i morron.
Vi åker då till UPPSALA...på hemvägen tänker
vi stanna på IKEA i Västerås och handla lite saker....
så det kommer kanske lite bilder sedan under helgen på våra inköp...


Nu är det en hel del "efterarbete kvar inimhus ännu....
alla gardiner som inte är uppsatta...och grejer som
är utspridda lite runt..och så... MEN det värsta är ju gjort...

Och i morronbitti så ser vi fram emot att "GRABBARNA"
kommer på kaffe efter klockan 8, i vanlig ordning,
prata och någon fixar "travraden"...tills eftermiddan...


Kommentarer
lilla my

Men gud vilket jobb men skönt och fint när det är färdigt.Kram och ha en bra kväll.

2009-09-18 @ 21:19:59 URL: http://www.metrobloggen.se/miumiu
lilla my

Va fin kransen blev!!

Lilla My svarade:

Tack snälla det var riktigt roligt att göra den men gud så mycket skräp det blev efteråt.Men som tur är så finns det ju dammsugare.Kramiz

2009-09-18 @ 21:40:02 URL: http://www.metrobloggen.se/miumiu
lilla my

margit

Att det blev mycket skräp gjorde väl inget när resultatet blev SÅ VACKERT!!!

Lilla my svarade:

Nej absolut inte det är helt ok.Kram och tack.

2009-09-18 @ 21:46:10 URL: http://www.metrobloggen.se/miumiu
annsan_s

Du har säkert gjort rätt! Ibland tar det sin

tid på bloglovin..Kram

2009-09-18 @ 21:51:22 URL: http://annlouises.webblogg.se/
annsan_s

Tack så mycket!

2009-09-18 @ 22:28:04 URL: http://annlouises.webblogg.se/
Emma

Okej men den var jättegod :)

2009-09-18 @ 22:55:53 URL: http://www.metrobloggen.se/emmashorna
annsan_s

Har du inget hört i morgon då måste du skicka ett

mail till dom. Japp, jag bor i Trehörningsjö! Tidigare bodde jag i Umeå..Ok, vad kul att du var från Vännes...Min son bor i Umeå och hans sambo med en son på 2 år. Mitt första barnbarn. Min sambos bror och svägerska bor i Nordmaling..

2009-09-18 @ 23:14:56 URL: http://annlouises.webblogg.se/
Fenixmona

Så fint det blev och så lättskött! Det blir en himmelsvidd skillnad med 3-glas! Kramiz

ROLF

Godmorgon.ha en skön lördag och få njuta av höstsolen.tjusigt när det bli klart rummet.kram

2009-09-19 @ 07:32:50 URL: http://www.metrobloggen.se/ernst
Fenixmona

Här blir det lite städhjälp för yngsta dottern idag...flyttstäd! kramiz


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback