BERSÅ ....porslin...

Hur många är vi nte som kommer ihåg 60 - talet och kanske var ägare av någon attrialj av märket BERSÅ?

Jag kommer ihåg 1962. Jag var då färdig med min SKRÄDDERI-utbidning och hade då klarat av ett gesällprov. en dräkt som jag hade skräddarsytt...och fått GODKÄND!!

Efter Skräddarutbildningen 1962 så var vi två  kompisar som fick jobb nere i Värnamo på VÄRNAMO KONFEKTIONS FABRIK som gradöser. Vi flyttade från Vännäs ända ner till Värnamo... Gradöser,  undrar du, vad var det förnånting?? Jo, På den avdelning där modeller syddes upp så skulle varje modell/mönster  graderas upp och ner till olika storlekar innan det skulle "gå vidare" TILL NÄSTA STEG INAN DET SKULLE TILLSKÄRAS OCH SYS UPP.

Vi åkte tåg ner till Värnamo och blev då hämtad av nån Personalchef eller dyligt. Vi hade också fått hyra en tjänstebostad, en liten "etta" med kokskåp... Märty, min kamrat hon köpte kaffekoppar ; Berså. Så dom drack vi vårt kaffe i.

När jag kom till Lasse för 5 år sedan så såg jag i hans skåp, just flera delar av servisen BERSÅ... Tycker det är ibland roligt att använda en del av dessa men samtidigt så är jag så rädd att det skall hända nån olycka med dem så jag är mycket försiktig .....
Men jag ycker mycket om att tiita på dem...


Idag så kom jag på iden att ta lite bilder så du som också "fanns" på 60 talet blir liite nostalgisk








Kommentarer
Yvonne

Tack för din fina kommentar! =)



DET porslinet känner man igen! FAST jag är född 1969! Men mina föräldrar hade lite sånt minns jag!

Det säljs flitigt och dyrt på Tradera numera har jag sett!

2009-05-28 @ 20:53:13 URL: http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se/
Pialotta

Hej på dej.. Kul du tittade in i min Kafferastblogg:-)

Gillar dina koppar som ger mig oxså en nostalgitripp in i 60-talet eller tillbaka skulle man kanske säja:-)

Jag är alltid för att tala om för någon när det står sånna här "dyrgripar" i skåpen.. plocka fram dom, använd koppar och annat .. varför ska de bara stå i skåpen och ingen ser vad man har. På hyllorna har man ingen användning för porslinet.. De här kopparna tål säkert det mesta, men försoktig ska man ju alltid vara;-)

Ha de gott/Pialotta

2009-05-29 @ 09:17:48 URL: http://kafferasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback