Lördagen under Gnosjöbesöket.....


Ja, lördagen började med en mycket god frukost, vackert dukat, mycket inbjudande..

Här ser vi Liisa och Jan....

Lasse och jag.....


"KYRKRALLY."......i GNOSJÖ
pågår några veckor och detta är sista veckohelgen
det innebär att dom "samlar stämplar"..vid varje kyrkobesök
och dom som då har/hade minst 10 stämplar fick
vara med om dragning i gårkväll i en av kyrkorna....
PRIS: Ett antal böcker...

Sedan bar det iväg...
Liisa och jan, Lasse och jag samt Helge som bor i
ett  av husen på Jans och Lisas tomt...



Första anhalten denna lördag:
KÄLLERYD KYRKA




Här är en det en dam som sköter om att stämpla för dem som är med i "RALLYT"..
Därefter så berättar hon Historia om denna kyrka,
 när den byggdes, invigdes   och sedan på 1900
talet så brann den och återuppbyggdes seanre igen.

Det var intressant att lyssna på hennes berättelse.






TRAPPA som ledde från kyrkgolvet upp till altaret...
Mycket annorlunda...
så vid vigslar så måste BRUDPARET gå denna trappa upp före vigseln
och därefter GÅ NER... när dom var vigda....väldigt brant!!



Här ser vi Liisa och Helge ivriga lyssnare...



ALTARTAVLAN





KYRKAN......från framsidan...













VACKRA BLOMSTERURNOR UTANFÖR KYRKPORTEN....

Här tog vi en runda på kyrkogården...Jans farfars grav fanns där. 

Vi gick därefter till FÖRSAMLINGSHEMMET.....
där fanns det kaffe med gott hembakat bröd.....

 

Här sitter vi och njuter....
Helge, Liisa och Lasse....


Jan, Helge och Liisa...


Jag och Jan...



LESSEBO BABISTKYRKA (tror jag att det var)

Påminner mig om "mitt bardoms Missionshus i Hjoggsjö (i Norrland)
Det var en lite församling om 8 medlemmar...tror jag att det var..



Serveringslokal och förmodlingen att användas
vid ex barnungdomsverksamhet..




Här var ett vackert KONSTVERK... som gjorts av "en ung nyfrälst syster"
från Turkiet som skapat detta fina... ett fönster    med div bibelcitat..
Det var mycket vackert!



Liisa tittar och lyssnar när hon berättar...


Till vänster, systern som gjort detta vackra, brevid pastorn som
jobbade där på 50%
och Helge som var med oss...




HAGELSTORPS MISSIONSKYRKA
Färden gick vidare...


Här står dom ute på trappan...


VACKERT...


ALTARET...


Tagit bilder av de fina tavlorna som var och en
har ett budskap till oss...




BILD AV JESUS....



Här berättar en av medlemmarna om församlingsarbetet ...


Ja, efter detta så åkte vi hem igen till Liisas och Jans hus/hem....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback