Recept på de goda grytorna...

Sovit gott under dagen. Ställde klockan att ringa 13.30. Jag vaknade en stund innan och låg och vände på mig . Och så ringde klockan , då steg jag upp.


Ringt några telefonsamtal. (Jag tycker ju om att "pladdra")

I natt när jag jobbade så berättade jag om "mina"  goda grytor som jag gjort och bjöd på. Då ville dom ha recepten. Och jag tog då fram dem på http://www.google/ .se  Drog ut dem så de fick.

Och nu försöker jag lägga det på Bloggen om även du vill göra det nån gång.....om du inte vet  vad du skall göra och bjuda på...

BONJOURGRYTA:  (Hittar ingen bild att lägga in)


6 hg nötkött strimlas och stekes 

1 st grön och 1 st röd paprika

1 st purjolök


Sås:

2st buljongtärningar

3dl mjölk

3dl grädde

2msk vetemjöl

1tsk curry

3 tsk paprikapulver

Blandas kallt får sedan puttra

2 burkar bounjourmjukost med vitlök blandas i sist


Strimla nötköttet och bryn det, hacka och mjukstek purjolök och paprikan.( Allt lägges i en smord eldfast form. Gör såsen, häll den över formen och in med allt i ugnen c;a 20-25 min)

Jag lät det putttra någon timme i sin gryta på spisen. hade det inte i formen som det står  ovan.



Burgundisk köttgryta

Buffé nr 10 2001, sid 31


Burgundisk köttgrytaBurgundisk köttgryta


Ingredienser
Portioner: 6

1 kg grytbitar (av nöt)
2 msk smör (extra till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl 
½ dl balsamvinäger
2 dl kalvbuljong (koncentrerad fond + vatten)
½ (à 75 cl) flaska rödvin
2 paket bacon (skivad á 140 g)
200 g champinjoner 
2 vitlöksklyftor
1 burk syltlök (275 g)
salt 
nymalen peppar 

(BOUQUET GARNI
1 bit morot 
ett par timjankvistar
ett par persiljekvistar
2 lagerblad 
steksnöre
1 dl grovhackad persilja 

  1. Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Avancerat)


    Skär köttbitarna i mindre bitar, Krydda köttet med salt och peppar och bryn det i matfettet i en stekgryta. Tag upp det och lägg det åt sidan.

    Strimla baconet och fräs det i grytan, tillsätt morötter, lök och och vitlök. Rör om och låt det fräsa  4-5 min. Strö över mjölet och rör om. Späd med buljong och vin och rör om ordentligt.

    Sjud tills det  hela tjocknar och späd med vätska om så behövs för attt såsen skall bli simmig. Smaka av med salt och peppar samt timjan och tomatpure´.

    Lägg i köttet och vänd ett par varv med träsked. Låt köttet puttra i grytan ca 1 1/2 timme eller tills köttet är klart. Skumma om det behövs.

    När grytan är klar vänder man ner syltlök och tomater utan sitt spad och låter det hettas upp
    . Klipp persilja över.



    Gör 3-4 saker samtidigt...
    Har TVn på och hör/ser Erovisionsfestivalen,
    lyssnar  på P4
    Skriver i Bloggen
    dicker kaffe (efter maten)

    Ja, "vi kvinnor kan....."     hålla många bollar i luften.... samtidigt.....

Kommentarer
Liisa

Maten var verkligen underbart god, jag rekommenderar recepten ovan. Tack Lasse och Margit för en fantastisk helg igen! Vi ser fram emot nästa! Kramar Jan och Liisa

2009-03-16 @ 21:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback