INTRESSANT ONSDAG.....

Nu äntligen...ett "litet livstecken"....
och VAD har jag gjort IDAG då????

Ja det blev lite "ny färg" på håret...tidigt på morronen.
Har man börjat...så får man fortsätta....
Och GRÅHÅRIG, det vill jag INTE vara...ännu...




Så därför började jag dagen  med att tona håret igen.
Var hos MIN frissa i måndags..och då ser man...att det är dags att....
Så nu känner jag mig fräsch i håret igen....

Lite frukost med Lasse...innan vi senare skulle till Brukskyrkan igen

Det var ju onsdag...OCH SOPPLUNCH...igen!!!

Idag så var det Tomatsoppa med linser.

MYCKET läcker soppa även denna onsdag!!!
Härligt kryddad och mycket GOD SMAK!!!
Så det blev att "backa"..lite påfyllning även dennna gång...


Mycket gott!!!!


Och som ALLTID så var vi mycket nöjda ...
Mycket GOD SOPPA och TREVLIG SAMVARO vid matbordet....
pratade och skrattade... om olika vardagshändelser.

Nu var det PRO möte på eftermiddan...
och Lasse och jag hade bestämt att vi båda skulle gå hem
och Lasse skulle titta på SKIDÅKNINGEN på TV...

Men nu fick vi höra på sopplunchen att Jan Myrdal skulle vara gäst  på PRO.
Så då ändrade jag mej. Vi gick hem..och jag hämtade bilen och åkte iväg
till dagens PRO MÖTE.

Dert var många händelser på PRO samlingen idag...
(Dom SMÅ bilderna får du "klicka på" 2 ggr så blir dom stora..och "klicka igen"
så blir dom små)

    

Första inlägget, gäster var 2 personal från Kolsva Bibliotek..
Dom informerade och berättade om sina tjänster som man kan få på "BIBBLAN"


Jan Myrdal..berättade lite om sin barndom ..och sedan om sina utlandsresor  
och om sitt" skriveri"... Skriver fortfarande..trots sina 84 år...


Mycket GOTT HEMBAKAT kaffebröd till fikat...under "kaffepausen"...
 

Sedan var det en man som var från Sala.... Fotograferar och gör lite filmer...
Ljudet misslyckade vid visandet...
Han började med att berätta och visa bilder
om hur en KISSEKATT.".BOADE sig"  på deras hustak...OCH där födde hon 3 st kattungar!!!
Vi fick se hur de små kattungarna..."bodde där på hustaket", med sin kattmamma...
och dom såg ut att trivas där.
Dom var så söta.(Tog ingen bild av det)

Så visade han FILMSNUTTAR.. från ett ÄLGSAFARI...där en man hade många älgar
inhägnade och hur "åskådare" fick komma in på SAFARIN..och bekanta sig med älgarna...
Den sista bilden till höger...där sitter åskådarna på en traktorvagn..och DÄR kommer älgarna och
"åskådarna" får klappa älgarna ...
r   

Sedan under kvällen så var det LYXFÄLLAN på TV....
och vi tycker det är intressant att titta på det...
och denna kvällen var det en repris..om en ensam mamma med 3 barn...
som hade det "jobbigt" med sin ekonomi...
Men med programledarnas hjälp... så ordande det upp sig..så småningom.
PROGRAMLEDARNA, denna kväll.


BUDGET TAVLAN som alltid används...


Och sen så måste vi ju se:
"HALV ÅTTA HOS MIG!!!"
Detta mycket intressanta och roliga TV program...vill vi INTE missa att se...


Och under tiden som vi såg på TV..så hade vi VÅRAN mat i ugnen...
"ÖRTKRYDDAD KASSLER...med POTATIS..i botten... 


Detta är ett VIKTVÄKTARRECEPT...Formen innehåller 4 portioner.


ProPoints™ värde:    9 (Jag tog 2 dl mer mjölk, därför räknade jag 10 points/port))
Portioner:  4
Förberedelsetid:  20 min
Tillagningstid:  45 min
Svårighetsgrad:  Medel
 
Tänk att det i en enda form kan rymmas så många smaker. Dragon och senap gör sig riktigt bra med kassler.
 
   
800 g Potatis   
  1 st Purjolök   
  2 dl Ost riven max 17%   
  1/2 tsk Salt   
  2 krm Svartpeppar   
  2 dl Lättmjölk 0,5%   
  400 g Kassler (fett bortskuret)   
  3 msk Senap   
  1 dl Persilja   
  1 msk Dragon   
  2 tsk Margarin flytande 80%   
  1 st Tomat   

Instruktioner

  • Skala och skiva potatisen tunt. Ansa och strimla purjolöken. Lägg ca hälften av potatisen i en lätt smord eldfast form. Lägg purjolöken över. Salta och peppra.

  • Fördela hälften av osten över. Lägg resten av potatisen över det hela. Häll över mjölk och margarinet. Sätt in formen mitt i ugnen 225 grader och låt det steka ca 25 minuter.

  • Blanda under tiden samman senap, smulad dragon och hälften av persiljan, hackad.

  • Skär kasslern i tunna skivor. Bred fyllningen på hälften av kasslerskivorna. Lägg de andra kasslerskivorna ovanpå.

  • Lägg de dubbla kasslerskivorna över potatisgratängen och strö över resten av osten.

  • Lägg på tomatskivor och låt det hela steka ytterligare ca 20 minuter eller tills potatisen är mjuk. Strö klippt persilja över.

Och 1 portion innehåller 10 Propoints poäng.
 Man skall äta MINST 29 per dag..och så har jag varje vecka 45 Propoints..
som jag får fördela under veckan....
Så denna GODA mat...var inte "farlig" att äta sig mätt av...
och det är det som är meningen...att äta sig mätt..med rätt mängd och med rätt innehåll..
OM NÅGON vill ha recept..så hör av er...

Önskar er ALLA en GOD NATT...och en NY FIN MORRONDAG!!!



Kommentarer
Gilla

Du gör som jag. Hjälper naturen lite med färgen. Ni är alltid så i farten och är med om ditten och datten. Jag hade gärna hört på Jan Myrdal också. Han är god vän med min lillebror. Men jag har inte träffat honom, eftersom min bror bor i Stocksholm.



Kram/Gilla

2011-03-02 @ 23:28:04 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Gunilla

Hej på dig :)

Jag brukar oxå färga håret då och då,

men det gör jag själv.

Fast jag inte är riktigt så gammal som du, så har jag börjat bli lite gråhårig :(

Inte så roligt.

Är bara 50+ ca

Minns inte riktigt vad märket heter

som Jag brukar köpa.

Händer ibland att jag växlar om ibland, mellan två olika märken för att testa vilket jag vill ha.



Ha en fortsatt bra vecka.



Kram/Gunilla

2011-03-03 @ 01:40:23 URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Vicke

den understa bilden ser god ut, jag ska nog prova den

2011-03-03 @ 06:33:13 URL: http://animeraigimp.bloggplatsen.se/
Inger Maryissa

Hejsan,

Jag har också färgat mitt hår idag, då jag också blivit ganska gråhårig.

Samma som du så känner jag inte för att vara helt gråhårig än.

Och vilken skillnad det blev efter färgningen...

Jag klippte mig också och i tisdags.

Vet fler bloggvänner som i dagarna klippt sig och färgat eller tonat håret.

Kanske det är den väntande våren som inspirerar till förnyelse :-)



Tomatsoppan med linser verkar jätte-gott...ska kanske göra något sådant i dagarna, för det var länge sedan jag gjorde

Ha en fin dag



2011-03-03 @ 06:50:49 URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Lillemor

Alltid kul att sätta lite färg i håret. Fina bilder som alltid

Ha det gott

Kram

2011-03-03 @ 06:53:08 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Roffe

Godmorgon.Är det inte fusk att färga håret.jag bry mig inte om mina gråa hårstrå,man är ju den man är.jag blev gråhårig vid 30års ålder.vad ska man dölja sitt utseende.vissa tycker det snyggt.fast på sommaren raka jag av mig.ha en skön helg.kram

2011-03-03 @ 09:25:02 URL: http://rolfsalomon.blogspot.com/
Lilian

Jadu det är tur att det finns färg så man känner sig yngre,skulle känna mig äldre om jag var grå i håret.

Kram Lilian.

2011-03-03 @ 09:36:31 URL: http://www.frugreta.bloggagratis.se
Gunilla

både soppan och kasslern ser smaskig ut, jag blir hungrig nu och det är ett par timmar kvar till lunch !!

2011-03-03 @ 10:06:20 URL: http://www.smulan-67.blogspot.com
Hebbe

Hejsan,,den Kasslerlådan ska jag nog resta framöver,ser god ut..Ja det blev en lyckad gubbträff,med fantastisk mat,,dit kan man gå igen.. Haé Kram.

2011-03-03 @ 10:48:51 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
skogsnuvan

Såg ut som en god kasselerlåda och det är fint med det som man kan göra i en låda och inte en massa olika kastruller. Det ska jag prova.

Jag tittar också på "halv 8 hos mig" men jag skulle då inte vilja vara med i ett sånt program, nerverna skulle inte hålla men lyxfällan eller grannfejden skulle ju vara ännu mer pinsamt. Fattar inte att folk vill ställa upp på något sådant.

2011-03-03 @ 10:53:28 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Corina

Vilken himla tur att det finns hårfärg :) Själv håller jag mig rödhårig med hjälp av hårfärg :) Kramis !

2011-03-03 @ 14:07:14 URL: http://corina.bloggplatsen.se
Maggan Karlsson

Du är som jag Margit,inte mogen än för det gråa håret.Man känner sig nog lite piggare också när håret blir fint.Ja jag tänker då inte sluta färga mitt än.

Visst är det trevligt med dessa sopp-dagar. Ni verkar ha lika trevligt som vi har det. Och gott är det också. Vi åt broccolisoppa i onsdags. Väldigt delikat.

Ha det bra min kära vän i fortsättningen.Kram!

2011-03-03 @ 18:56:15 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Vicki

Haft fullt upp!! Brukar ni gå och luncha soppa på onsdagar?? Tomatsoppa är gott men jag föredrar pasta i.



Så god kasslergratängen ser ut den måsta jag testa!!



Trevlig helg,Vicki

2011-03-03 @ 20:12:55 URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Vicke

Tack för receptet, jag ska prova det fort nu

2011-03-04 @ 06:03:25 URL: http://animeraigimp.bloggplatsen.se/
wiper

Du skrev om detta med facebook till mig men sen har jag glömt bort allt och det är sånt som händer när nacken är dålig. Jag kan ju inte lägga till dig som vän eftersom jag inte hittar dig på facebook. Man måste ha ett efternamn. Här är länken till min



facebooksidahttp://www.facebook.com/home.php#!/?sk=ff&ap=1



Om det inte funkar så kan du du skriva in din sida på mejl



[email protected]



Jag orkar tyvärr inte läsa bloggar just nu men det ser ut som du har det bra och kul som vanligt.



Ha en fin helg

kramar



2011-03-04 @ 14:37:57 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
gerty

Den gratängen lockar mig så den skall jag pröva

2011-03-05 @ 19:10:40 URL: http://bloggplasten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback