HUNNIT MED MYCKET..idag

i Eskilstuna!
Börjar med att lägga in bilden som jag tog på torsdagkvällen..INNAN vi åkte åter hem till Kolsva
...jag är INTE i Eskilstuna på fredagen...

BÖRJAR MED ATT FIRA ILONES "9 års dag".. 2011.

DEN 14 januari, 2002
var den dag då Ilone, min yngsta dotter åkte till Vårnäs behadlingshem för att få hjälp med sitt missbruk
Hon har då idag.. .9 års helnykterhet och fri från sina drogproblem..

Vårnäs behandlingshem... har 12 STEGS PROGRAMMET...AA och NA:s program
Mina tankar går tillbaka då jag för drygt 9 år sen FÖRSTOD att hon missbrukade..
Mycket TACKSAM och GLAD att hon idag är helt DROGFRI DAG  och inte tagit något "ÅTERFALL"..
så den 14 januari... det finns i mitt minne...så  JAG GLÄDS FÖR HUR HON HAR DET IDAG!!.




Nu berättar jag vad vi gjorde tidigare under dagen:
När Lasse köpte sin bil förra hösten så var det en "skada"..stenskott på framrutan...men det satt så pass lågt så det har INTE skymt sikten. Från början så var det  ett stenskott....och endast....en lite "spricka" på varje sida...MEN det har blivit längre och längre..och i denna KYLA och snö..så har det nästan sträckt sej...från ena kanten till den andra. Och nu hade Lasse bestämt tid  för att få den ytbytt...
                                                               (Bilden från Google)


Under väntetiden..så   var Lasse och jag  hemma i "övernattningslägenheten"..och  tittade på SPORTEN..på TV...
Maria, min dotter..hon hade fått "läckage" i ljuddämparen på sin bil...så hon hade bestämt tid på eftermiddan för att få den fixad..och nu passade det så bra..att Lasses bil var då precis fixad och klar....och när Maria lämnade sin bil..så kunde Lasse hämta henne därifrån så slapp hon att gå....
Maria och Samira..hade planerat att gå/åka till Stadsparken under  dagen. Samira skulle prova sina skridskor..och   börja lära sig att åka och så skulle de mata änderna.

 När Lasse kom tillbaka..så gick han upp och tittade på sporten..och jag följde med Maria och Samira till Stadsparken..både för att mata ÄNDERNA..och så skulle hon åka skridskor.

Vi började med att MATA ÄNDERNA..och DOM var "vrålhungriga"...när vi kom och dom såg påsarna i våra händer ..så kom MASSOR med änder..och "bara landade"..framför oss....OJ vad dom skockade sig..precis där vi var..nästan på våra fötter...och de nästan slogs..om brödbitarna när vi kastade det till dem.
När vi hade slut på brödet..så gick jag till ICA ..som ligger i närheten..och köpte en STOR långfralla till...så at de skulle få mera..OCH dom kom i en skock..jag kunde inte gå ordentligt..för dom var precis..runt omkring mej..och mina fötter...så jag fick "hasa" fram...så jag INTE skulle trampa på dem...




 


VY ÖVER KLOSTERS KYRKA.


Här
är den lilla isbanan som kommunen gjort iordning så att barnen kan åka...skridskor ...
Och det var flera som var där med sina 5 åriga barn..och barnbarn...där i dag..
 
 
Det är inte så enkelt..men Samira var tapper...och när det var meningen att åka hem..och skridskorna var avtagna..så ville hon ta på dem igen..och träna mera..och Maria hjälpte henne igen att ta på skridskona...
Och Samira..såg hur de andra gjorde..och hon komigång..och med mera träning..så kommer hon att bli duktig..och "ALLA BARN I BÖRJAN"..så är vi allihopa...


Det var lite bilder och text..som berättar  lite om vad vi gjort idag...
och innan vi slutligen åkte hem till Kolsva igen..så tog vi "rundan " förbi ICA MAXI..så vi hade TVÅ stora kassar,,när vi handlat färdigt...."choppat"...det var ett tag sedan förra gången.....

Önskar alla en GOD NATT..och en fin fredag också!!!

Kommentarer
Roffe

Godmorgon.Jag fick ombesiktning på bilen,fast det var bara 1 bromsslang behöver bytas.är njöd att det bara var det.bilen är ju 17år så.men den är fin ändå utan rost.under hela bilen.ha en skön helg.kram

2011-01-14 @ 07:48:53 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Mi

Så härligt. nio års nykter o drogfri tid. HURRA till henne. Jag hade 4½ år på julafton och det känns skönt att det börjar närma sig 5 år. Ha en fin fredag. Kramar!

2011-01-14 @ 10:26:58 URL: http://nykternu.bloggplatsen.se/
Fenixmona

Så härligt att få fira dessa nio år! Starkt gjort...Hälsa o gratulera! Fina bilder som alltid hos dig! kramiz

2011-01-14 @ 10:37:01 URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com
Charlotte

Härligt att få fira 9 år med dottern!

Jag är som du vet lite kyrktokig och är alltid intresserad av kyrkors arkitektur och historia,vet du om det finns någon information om Klosters kyrka? Jag blev nyfiken eftersom den har två torn, precis som den kyrka jag är döpt i. Döpt men komfirmerad blev jag aldrig av anledningar som jag kanske berättar en dag... tanken är väl att göra det som vuxen men jag kommer visst aldrig till skott. Ha en fin helg!

2011-01-14 @ 10:48:48 URL: http://charlottas.bloggagratis.se
Gilla

Så skönt att din dotter har klarat av sina missbruksproblem. Gudskelov så har jag inte haft såna bekymmer.



Så roligt du och Samira hade med skridskobanan och med att mata änderna. Vi brukar också lägga ut lite bröd till småfåglarna hos oss. Men det är nåndårfink, som har lagt ut okokta potatisar och STORA bullar utan att dela dom. Det är ju inget som fåglarna kan äta. Och jag har fullt schå att hindra Noack att äta bullarna i alla fall. Men nu har han visst vant sej att jag säger FYYYY till honom och då låter han bli brödet. Det andra struntar han i potatis och halva apelsiner.



Svar: Kul att du tyckte om mitt köksfönster.



Visst blir det Let´s Dance ikväll och Stjärnorna i morgon. Synd att du missade gårdagens film. Jag är helt säker på att den hade varit i din smak. Den kanske går att hyra eller köpa.



Kram/Gilla

2011-01-14 @ 12:00:17 URL: http://trebgilla.blogspot.com
skogsnuvan

Oj vilken hop med fåglar. Du är en snäll en du som till och med gick och köpte bröd till dom. Förvånar mig inte ett dugg. Det är liksom du!

Isbana såg jättekul ut. Som du vet är jag en vinterhatare men åka skridskor har jag alltid gillat. Tyvärr är det aldrig skridskois på sjön nu för tiden. Säkert 5- år sedan det var skridskois sist. Det snöar och fryser fast så fort isen har frusit. Synd men kanske tur. I min ålder kanske man ska akta sina ben.

2011-01-14 @ 16:10:43 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Vicki

Så härligt att det går bra för din dotter!!!



Fina bilder!! Är det en sjö i närheten av er som man kan åka skridskor på?



Så du jobbar fortfarande?

Vill du inte vara helt ledig?



Ha en trevlig helg,Vicki

2011-01-14 @ 16:32:30 URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Maria

Vad mycket fåglar, jag kommer ihåg när mina barn var små då var vi vid Vänern o matade änderna. Det är väl trevligt när kommunen gör isar så man kan åka skrikor

Ha en go helg/kramen

2011-01-14 @ 16:54:47 URL: http://torparmor.blogspot.com
Hebbe

Hej du,,Strongt gjort av din dotter,Grattis till henne..Tur att det finns vänliga själar som värnar om våra flygande vänner..

Ja jag gillar nästan allt i grönsaksväg..Haé Kram.

2011-01-14 @ 17:18:25 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Gunilla

Hej på dig :)

Tänkte försöka komma igång med min blogg igen ngn gång under kvällen.

Får se vad det blir.

Tänkte börja lite mjukt

eftersom det är ett tag sedan jag uppdaterade bloggen.



kram/Gunilla

2011-01-14 @ 17:43:10 URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Lambergsfrua

Kära Margit!

Vad glad jag är för Ilonas skull och att hon hållit sig "ren" i hela nio år. Jag är djupt imponerad, då jag har förstått att det är stentufft att sluta helt med allt som många gånger har känts som en befrielse - att få sjunka in i dimman bort från verkligheten.



Mina allra varmaste gratulationer och lyckönskningar för en god fortsättning. Hon är så vacker på fotot du har lagt in här, ser lugn och harmonisk ut.

Stora kramar,

Lambergsfrua



2011-01-14 @ 18:31:35
Gunilla

Hej igen Margit!



Nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen



Nu har jag börjat uppdatera min blogg igen under kvällen.

Tycker det har varit skönt att ha tagit lite ledigt från bloggen några veckor,

för att fundera över vad jag i fortsättningen ska skriva om.

Jag får se vad det blir av det hela.



Kram på dig vännen.



Gunilla



2011-01-14 @ 21:49:38 URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Karin

Så fin hon är Ilone, och en stor ros till henne att hon har klarat av sina problem.

Mata änder ja, det kan ibland vara som du skriver, att de kan vara många och närgångna. Fågelskådare som jag är, så har jag alltid haft respekt för svanar och änder. Dom matar jag inte gärna. Vill inte ha något tjuvnyp!

Det är roligt med skridsko, det har jag åkt mycket som barn. De spolade lite varstans i Malmö, och det blev fin skridskois. Parkdammarna frös också ibland, och det var jätteroligt att åka där med. Skidor har jag aldrig åkt, det fanns inga möjligheter i Malmö där jag växte upp.

Ha det gott, och njut av Lasse och din lediga tid!

Kram Karin

2011-01-15 @ 00:03:59 URL: http://pixelmojan.se
fru-glad

Så härligt att gå ut med dottern och barnbarnet Samira så där.Tänker på när min egen son som heter Samir och är 37år nu, var liten och man följde med till skridskobanan så roligt, och så fort de blir vuxna och får egna barn.

Trevlig helg önskar fru-glad från Tumba........

2011-01-15 @ 13:35:01 URL: http://fru-gladbloggplatsen.se
Margaretha karlsson

Jag blir helt rörd när jag läser om din dotter Ilone.Så starkt av henne att komma ur detta elände.Hon är värd en stor bukett tulpaner idag.

Och för dig som mor att se sitt barn förfalla.Du är också beundransvärd Margit.

Jag ger dig en stor bamsekram och önskar dig och din käre Lasse en fortsatt skön helg.

2011-01-15 @ 14:27:23 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Hebbe

Hej du,,ja hon håller koll på sina bröder..Haé Kram.

2011-01-15 @ 14:39:12 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
Corina

Så fantastiskt att ha klarat av detta och varit nykter och drogfri i nio år ! Stort grattis till hennes prestation !

Jisses vilken mängd änder och klart dom var hungriga..det är dom nog alltid :) Kram !

2011-01-15 @ 17:48:12 URL: http://corina.bloggplatsen.se
Yvonne K

Många fina bilder du bjuder på :))



Önskar dig en fortsatt skön helg.

Kram

2011-01-15 @ 17:57:29 URL: http://yvonnek.bloggagratis.se/
Petra

Grattis till dottern, det har hon gjort bra :)

Fina bilder, syns att ni hade en bra dag :)

2011-01-16 @ 08:47:52 URL: http://metrobloggen.se/hospetra
Camilla

Åååå...grattis till din dotter.

Starkt jobbat!

Och vilka underbara bilder!

Älskar den stora bilden,den med fåglarna.

God morgon,min vän.

2011-01-16 @ 09:14:32 URL: http://cammo69.blogspot.com
Kristina

Hejsan!

Jag tittar in här en liten titt bara för att önska er en trevlig dag

Härligt att hon klarat sig så många år, med nykterheten. Det är ju tur att det finns sådana ställen dit man kan gå för att få hjälp.

skickar en extra kram för jag förstår att det varit tufft för er alla många gånger.

hälsningar från Kristina

2011-01-16 @ 13:55:18 URL: http://vindvittra.wordpress.com
ingmarie

önskar en trevlig söndag

2011-01-16 @ 14:13:34
Madde

Hej kära Margit! :D



Jag får börja med att säga ett stort GRATTIS till din dotter Ilones 9-års dag. Mycket starkt gjort! Skönt att det finns bra hjälp att få för de som vill ta sig ur sitt missbruk. Det är så lätt för folk att sitta på "andra" sidan och säga att "De skulle aldrig ha börjat"! osv... Vi har alla våra böjelser för vad livet bjuder oss på. Vissa klarar av att handskas med dessa och andra inte. Mat, cigg, godis, shopping, makt, ja, det finns så mycket man kan missbruka här i vår värld. Själv är jag rökare och jag vet inte hur många gånger jag tänker att det är så idiotiskt. Gör jag något åt det då? Nej! Än så länge har det bara varit tankar. Så jag bugar med största respekt för din dotters styrka och önskar henne all framtida lycka! =)



Nu till annat. :D Härliga bilder på änderna. Kan tänka att de blev glada av att få godis i magen. Ja, i dessa tider så behöver djuren all hjälp de kan få. Här har vi fullt hus varje dag kring fågelautomaterna och vid köksfönstret. Till och med skatorna. kråkorna , kajorna och en nötskrika får bröd här av oss varje dag. Vet att många tycker de är "skräpfåglar" men jag älskar att sitta och titta på dem. Speciellt skatorna. De påminner ibland ganska mycket om oss när de leker i snön eller småbråkar med varandra. Sedan kan de gå och muttra. Kråkorna får mig att tänka på herrar som är ute och spatserar med händerna bakom ryggen klädda i en stilig svart och grå rock. Hihi! Ja, här är nog de flesta djur välkomna förutom bevingade kryp men de är ju inte vakna just nu så... Hehe! Det var också en väldigt rolig mössa som Samira hade. Den gillade jag och jag kan tänka att det blir många leende från mötande på vägen med den på huvudet. ;-)



Jaja, innan det här blir en lång novell så hoppas jag att ni alla mår bra och att ni får en härlig och underbar dag!



Många många kramar! :D

2011-01-16 @ 14:48:01 URL: http://www.mads.bloggagratis.se
Anita

Kram till din dotter som lyckats så bra. Det är väldigt starkt. Fina bilder visar du också. Du måste vara en väldigt stark kvinna som hinner med så mycket och har ett jobb också att går till.

Ha nu en skön ny vecka och njut av dagen hur än vädret är.

KRam från mej !!!

2011-01-16 @ 18:39:14 URL: http://minplats.bloggplatsen.se
l

Grattis till din dotter och dig,det är en lycka när man lyckas med att sluta med ett missbruk.Jag har varit drogfri själv nu i 8 år i september så jag vet.Min mamma och jag har kommit varandra närmre nu sedan jag slutade.

Kram från Lilian o Greta(utan Greta hade det nog inte gått).

2011-01-16 @ 21:27:50 URL: http://frugreta.bloggagratis.se/
Carina

Ilones "9" års-dag, verkligen en dag att fira!!

Grattis till henne!

Kan tänka mig att det var en tuff tid för henne men även för er som älskar henne.

kramar om

2011-01-16 @ 22:06:47 URL: http://cinacarina.blogspot.com
wiper

Vad bra gjort av din dotter och att hon sen har klarat sig så bra. Det är verkligen värt att fira. Hon ser så fin ut och hälsa henne från mig ett stort Grattis. Det måste ha varit jobbigt för dig och resten av familjen. Man lider ju med sina barn när dom råkar ut för nåt. Vad härligt det ser ut med skridskoåkningen och så fina bilder du tagit. Fågelbilden i mitten är ju rena tävlingsbilden. Jag åkte konståkning hela uppväxten och blev så sugen när jag ser dina bilder. Kul med barnbarn.



Ha en fin kväll

kramar



2011-01-17 @ 16:57:53 URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback