NORRLANDSRESAN vi gjort..

 Förra veckan, torsdagmorronen så startade vi våran lilla resa uppåt, till våra nära och kära.
Ca 70 mil..
Vi stannade till i Nordmaling och det var planerat att vi skulle ta en "snabbfika"  hos min dotter Mirjam.
Men när vi  stannat i Sundsvall och åt så ringde  mobilen, Mirjam berättade då att hon jobbade extra den dagen och var inte hemma som beräknat. Vår planering ändrades då lite.
Vi stannade ändå till i Nordmaling och vi kontaktade Peter, (Mirjams x och Rut o Vildas pappa) Vi fick då veta att vi ändå kunde åka förbi hemma hos honom. Peters nya tjej fanns där och Rut o Vilda kunde vi då träffa.
(Glömde ta fram min kamera, men "lånade"  några bilder från facebook)
                                                                Wilda och Rut
 
 
 
 Wilda och Ruts pappa Peter och hans nya flickvän.
Vi blev bjudna på kaffe och hann prata
 en stund med henne och träffa mina barnbarn.
Peter kom så hem från jobbet och vi hann också träffa honom en stund.
(Lånat en bild av dem båda)
 
 
 
........
Enligt planeringen så åke vi vidare till Vännäs, till min syster Birgit och hennes Östen.
Hos dem övernattade vi och hann träffa dem under ett dygn.
 
 ......
Våran resa planerades för några veckor sedan, när min syster ringde och berättade att Faster Gunhild hade fått slutat sitt 91 åriga långa liv.
Hennes man Rudolf (pappas bror som avled för 8 år sedan) hade vi umgåtts mycket med sedan jag var liten.
Vi bodde inte så lång från varandra, ca 1 mil bara.
 
Och förra sommaren när vi var hemma /uppe, så hälsade vi på henne..och fick träffa henne då för sista gången.
Nu kände jag:
"Kanske vi kan åka upp och vara med på begravningen och få möta och hälsa på hennes/deras barn med familjer och ytterligare någon mer   kusin samtidigt."
 
Faster Gunhild.   Precis som jag minns henne, med sitt varma,  goa leende.
Faster Gunhild trodde på Gud, så HOPPET att få mötas igen på andra sidan finns.
Begravningen och  Minnesstunden hölls i Missionskyrkan, i Vännäs där hon också var medlem. 
 
 
"KLICKBILDER", dom små!
Inga-Britt och Siri sjöng  någar sånger under Begravningsgudstjänsten samt också under miesstunden/fikat .
Dessa välkända sånger sjöng dom och några flera...
Jag har hört om en stad....
http://youtu.be/rLcBcsDxj2U
 
            
"Där rosor aldrig dör"
http://youtu.be/5TpSBdP5K_w
  
Jag, Gunhilds barn/ våra kusiner,   Maire   Elvy och min syster Birgit.
Jag,   kusinen, hennes son Denny  och min syster Birgit.
Här ser vi också vår kusin Birgitta och hennes man.
 
 Kändes fint att få ta farväl av vår  faster Gunhild.
För 8 år sedan så var vi också uppe och tog farväl av hennes man Rudolf (som var bror till vår pappa.)
VILA I FRID!!!
----------
 Innan vi sedan åkte vidare, så var vi en sväng igen hos Birgit och Östen.
Här bjöds vi på goda pajer.
 
Nu är vi i Vännäsby, hos min äldste son Mikael.
hans sambo Marie jobbade så henne hann vi inte träffa.
 
Dottern Anna var hemma, hon visade oss sina fina BARBIEDOCKOR och berättade om den för Lasse och mej.
..........
 Vi åkte så vidare till min son Patrik och hans Catarina.
Här får jag "behndling" av dottern Tessie ( mitt barnbarn) Hon fixar mina ögonbryn...
 
Div  "klickbilder". 
Catarina och Tessies kille Hampus.Patrik och Lasse. Kim och Tessie (mina barnbarn)
 
                                
 
Catarina och Patrik.                  Anette, Catarinas syster,         Kim, deras son, mitt barnbarn och jag.
                               
 ......
 Här fick vi lära oss nåt nytt: GEOCACHING, "samma som" GÖMMA NYCKEL, men i nutida version...
Kolla på Google så får du läsa vad det är.
 
                  
  
                                         Nu kom dottern Nellie också hem en runda så vi hann träffa henne också!!
Får då säga GRATTIS i efterskott!!!    Nellie fyllde 19 år förra veckan!!! GRATTIS!!!!
Hennes Krille  och Nellie... och lilla söta vovven!!!
 
.......
Patrik, Catarina och Tessie. 
                
Vi hade planerat att åka hem på söndagmorron...men Tessie skulle sjunga i Tavelsjö kyrka på söndagen och hon ville gärna sjunga för farmor... så vi ringde lite tele-samtal..och så kunde vi åka ett dygn senare.
                                                    Spelade in i Kyrkan när hon sjöng, men har inte lärt mej att /hur jag gör för att lägga in dom på Bloggen,
så ni får lyssna på ett par andra sånger som Tessie sjunger och jag har "hämtat" från Yoytube.          
 
       http://youtu.be/-PHor1zTs_4
 
 
                                                                     http://youtu.be/iV4dTOb5YiM
 
 
                                                                    http://youtu.be/z5x-u8oLNiI
                                  Tessie, Catrina och Patrik
                                                    
 
.........
 
 Söndageftermiddag.
Lasse och jag tog oss en "TUPPLUR".  Någon hittade kameran och tog en bild av oss...
 På eftermiddagen så var vi bjudna på middag hemma hos Catarinas föräldrar.
"Klickbilder"
                                            
 
                                    
 
              
Katten Linus, balanserar på blompidestalen, delar plats med blomman...
 
 
..........
 Måndagmorron: Nu var det dags att åka vidare!
 
Mirjam, min dotter, hade jobbat i Umeå på natten (personlig assistent)
och nu hämtade vi henne strax efter kl 8.00.
Hon skulle hem tiill Nordmaling, så då fick vi åka tillsammans..
.och stannade några timmar innan vi åkte vidare hem till Kolsva.
 
Här ser vi Mirjam och Eline!!!  Rut och Wida var nu hos pappa Peter..och i skolan,
Bra att vi hann träffa dem en stund i torsdags.. 
 
 
Det var intensiva dygn. Vi han ju också träffa många av mina barn och deras familjer.
Men vi hann inte träffa Mkael och Maries söner Samuel och Johannes.
Dom pluggar i Umeå...
Vi hoppas få träffa dem till sommaren.
 
FÅNGA DAGEN!!!
Och det har vi gjort, ännu en gång.
 
 
 

Kommentarer
Stevie Puusta

Ser ut att ha varit en trevlig liten resa även om den innefattade en begravning, den ser ut att ha varit fin. Er Faster Gunhild ser riktigt söt och gullig ut på fotot. Tror hon var det i verkliga livet också!
Jisses Amalia, trodde det var Du med "Scout" tröjan, så lika Ni är!
Ja, det är garanterat katten som tog bilden på Dig och Lasse snusandes i soffan! :o)
Härliga bilder!
Tack för att jag fick "följa med".
Kram
Stevie

2012-10-09 @ 20:14:42 URL: http://www.esthonianangel.blogspot.se
Catarina

Fina bilder! Kul att ni kom och hälsade på :-)

2012-10-09 @ 22:49:26
MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮

Så mycket ni fick gjort och begravningar kan man vara utan, man blir lite ledsen i ögat.

Trevligt att träffa hela släkten :D

Tack för att vi fick följa med!

2012-10-10 @ 08:09:15 URL: http://kodexet.blogspot.com
Anita Lundvall

Tack för titten vilka underbara bilder på släkt & vänner
Men är det inte jobbigt att ha sina nära & kära Bran barnbarn så långt borta.
Men när ni träffas blir det kanske dubbel glädje.
Fina Barnbarn du har

Hur många bar & brnbarn har du
Kram Anita L

2012-10-10 @ 11:10:33 URL: http://tisalaya.bloggplatsen.se
Lambergsfrua

Vilken fantastisk släktresa det blev! Så mycken glädje men med också inslag av sorg - precis som livet ju är.

Tack för att du delade med dig av dina och din käre Lasses upplevelser.
Önskar er båda en riktigt fin dag
Varm kram,
Lamberggsfrua

2012-10-10 @ 12:08:14
Maggan Karlsson

Underbara bilder du visar oss Margit.
Begravningen ser ut att ha varit en fin högtid tillsammans med nära och kära.
Som vanligt så bara jag njuter av dina bilder.
Kram min kära vän!

2012-10-10 @ 16:54:48 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Lillemor

Ser att er resa har varit både sorg och glädje.
Många fina bilder som du visar
Ha det gott
Kram

2012-10-10 @ 18:49:17 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se
Malin

Härlig läsning, och härliga bilder!!Kramar

2012-10-11 @ 00:21:52 URL: http://starchild88.bloggplatsen.se/
skogsnuvan

Klart att du möter faster Gunhild igen. Jag är säker på att det finns flera liv att leva och att vi som känner varandra träffas igen på något sätt och det kan väl vara en tröst att tänka så.
Annars verkar ni ju ha haft en trevlig norrlandsresa.
Det är långt hit men som sagt. Det är vackert här uppe åtminstone på sommaren

2012-10-12 @ 10:24:45 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Gilla

Så flitiga ni har varit igen. Det måste ha varit omväxlande med allt ni har hunnit med.

Sv: Visst kan du kopiera det inlägget, men då är det bättre att du går in till Attis blogg. Jag fick ju inte med riktigt hela. Hennes adress är http://attisblogg.blogg.se/2012/october/sa-vackert-ute.html#comment. Du kanske redan känner till henne?

Kram/Gilla

2012-10-12 @ 16:30:22 URL: http://trebgilla.blogspot.com
camilla

Är det nån som vet hur man fånga dagen så är det du :)
Men du..du kunde ju ha kommit HIT och fått dig lite fika :)
Tråkigt när någon går bort....eller hem. Beror på hur man ser det.
Kram!

2012-10-13 @ 10:11:03 URL: http://cammo69.blogspot.com
wiper

Du har precis som oss långt till nära och kära. Ser att ni både haft glädje och sorg. Härliga bilder att titta på och alla är så fina. Bilden på Lasse och dig i soffan är jätterolig och härlig

Ha en fin måndag ni båda
varm kram

2012-10-15 @ 09:03:56 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Ruth

Tack för besöket hos mig. Har nu kikat på alla bilderna från era fina resa, även om det också var tunga stunder mitt i allt, så syns det att ni har humöret och glädjen uppe.
Ha en fortsatt fin höst.
Kramen.

2012-10-15 @ 19:31:17 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback