Hänt sedan söndagen....

Maria och Samira kom ju och var os oss i helgen. Samira stannade kvar på måndag-tisdag.
Samiras dagis var stängt så då fick vi rå om henne 2 dagar extra!!!
På förmiddan när vi ätit frukost, åkte Samira och jag ner till min frissa.

Samiras hår skulle "bara toppas"...längst ner...hon håller på att spara långt.
Och det var bara 3 veckor sedan jag klippte mej
men mitt hår det började "spreta iväg"
så då passade det bra att hon fick FIXA oss båda två.
Hade tänkt att vi skulle ta bilder på varandra, när vi klipptes,
men jag glömde bort det.

På eftermidadan så fick vi "OVÄNTAT BESÖK".
Hörde en bil som stannade på parkeringen och efter en stund så ringde det på dörren.

Det var vår vän Britt-Marie från Torshälla.

Vi bryggde kaffe och plockade fram lite fikabrödbörd....
Britt-Marie, Lasse och jag.

(Här syns det att jag är nyklippt?)
Samira och Lasse.

Jag hade varit på ICA på dan, köpt Apelsiner..STORA!!! 3 stycken vägde = 1400 g..
alltså, nästan 1/2 kg styck!!!
Samira ville vi skulle pressa och göra saft
men dom var förstora, så det gick inte att pressa med den nya som vi har fått. 
Så vi hittade en "vanlig"..och nu kunde Samira pressa saft...
        

På kvällen så åt vi spagetti och köttfärssås..Samira åt prinskorv..
(Hon tycker inte om krossade tomater
i köttfärssåsen).


På måndagkvällen så kom det lite snö..
Vi hade då planerat att vi skulle ut och skotta..på morronen...
Här ser vi Samira som jobbar och "skottar"...
Tessie har lagt sig och vilar under granen och tittar på ....
         
Nån centimeter snö hade kommit
(men nu är det borttinat igen, tyvärr...)

Solen på uppgående, vacker bild!!!


Så var det dags att passa på att få hjälp med julgranen.
Måns, Lasses barnbarn, Måns  var här och hjälpte till med PÅKLÄDNING och
nu så skulle Samira få hjälpa oss att klä av julgranen.

Lasse hjälper till också.
Samira plockade ihop allal bolarna som i en "bukett".
Och NU har Lasse plockat isär granen som nu är "avklädd".
    
Samira i lådan....


På kvällen så plockade jag också bort alla konstgjorda JULSTJÄRNOR
 som jag haft i blomkrukorna, nerstoppade i blomkrukorna brevid varje Adventsljusstake

Lite dukar har jag också plockat bort.
Adventsstakarna får vara tills på fredag...ELLER efter helgen.
Tar lite i taget....

Tessie..nerkrupen....visst är hon söt!!?? Och vackra färger på henne och filtarna...


På eftermiddagen så pkte samira och jag till Esksiltuna.
Fikade och pratade hos Maria(min dotter) och lämnade åter Samira.
Innan jga åkte hem till Kolsva så åkte jag även en sväng förbi Ilone, min dotter.
Drack kaffe och pratade en stund...

På kvällen så åt Lasse och jag..rester...
Oxfile´, potatis, trattkantarellsås, och grönsaker.
GOTT!!! Och NU är file´n uppäten...
        

Nu är det onsdag....TESSIE  är min "ULLA-BELLA" Sekreterare!!!!
Hon ligger och inspekterar mitt jobb...


Så var det ÅRETS FÖRSTA SOPPLUNCH i Brukskyrkan  idag!!!
En mycket god ROTFRUKSSOPPA

  Vi satt även idag...vid det stora ovala bordet...
Så trevligt igen att få mötas, prata, skratta och äta GOD SOPPA!!!


Senare så kom Christina och hennes dotter en runda...
hade sina vackra hundar med sig...
Här poserar dom för kameran..




På kvällen så  var det ett -TV program där Linus hörde och såg fåglarna.
Så hoppade han upp framför TVN...och skulle ta dom.!!
Det misslyckades naturligtvis.



Skrev i min Facebook..att jag gjort en ROTFRUKTSGRATÄNG:...och någon ville ha receptet.
Här kommer det...
Fanns på Google..men det blev lite tokigt först..Men receptet GÅR att läsa och använda..så förlåt!!!

T

Gör så här

 

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Skala och skiva rotfrukterna och vitlöken tunt. Skiva purjolöken.
  3. Koka upp mjölk och grädde. Tillsätt salt och peppar. Lägg ner rotfrukterna och vitlöken, sjuda på svag värme tills de börjar bli mjuka. Rör om försiktigt då och då så att det inte fastnar i botten på kastrullen. Rör ner purjolök, timjan, citron och hälften av osten.
  4. Häll över i en ugnssäker form och strö över resten av osten. Sätt in mitt i ugnen 10-15 minuter eller tills gratängen fått fin färg.


NU är klockan 01.....och kanske dags att gå till sängs...
Önskar er ALLA en GOD NATT
och en FIN MORRONDAG!!!




Kommentarer
roffe

Godmorgon.Idag ska till skövde på studiebesök på JB Kopetens är en grundutbildning inom resturang och bageri.Låter spännade, lustigt att dom inte meddelat mig tidigare om den kursen.Ha en bra dag.kram

2012-01-12 @ 08:26:00 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Stevie

Låter som Ni haft hektiska men trevliga dagar!

:o)

Idag skall jag på hudkliniken och få svar på proverna dom gjorde den 2 December 2011! Men jag är inte orolig för vad proverna visar!

:o)

Önskar Er en bra & fin Torsdag! ♥ :o) ♥

Kram

Stevie

2012-01-12 @ 09:13:03 URL: http://esthonianangel.blogspot.com
Anita Lundvall

Som allt lika trevligt att titta in hos dig

Full rulle för jämnan alltid full fart,

fina bilder Katten på bordet är helt underbar.

Packade du ner barnet i Banankartongen ?haha

Fy vad grått och trist det är i dag.

Tur jag var ute i går

kram på dig vännen Anita Lundwall

2012-01-12 @ 09:39:24 URL: http://tisalaya.bloggplatsen.se
roffe

Igår fick jag reda på att 19 mars börja jag på utbildningen efter det så bli jag färdig kock efter 40veckor.Ha en fin FREDAGEN13.kram

2012-01-13 @ 11:08:06 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Ruth

Mycket om er och kring er denna helg, många härliga foton som jag har svårt att få laddat upp. Katten är för härlig då den tittar på Tv haha. skönt att få bort julen, det är nog bara i visan som den varar helt till påska :)

rotfruktsgratäng är gott, det äter vi ofta, men jag köper alltid klart, bara att lägga i en form och in i ugnen.

Så många julstjärnor du har som varje jul står där och lyser i fönstren, bättre en dom riktiga som tappar alla bladen, inte kul alls.

Ha det gott vännen.

2012-01-13 @ 23:10:37 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Lillemor

Önskar er en bra helg. Många och fina kort som alltid

Kram

2012-01-14 @ 07:06:10 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Vicke

den gratängen ska jag prova, ha en fin dag nu

2012-01-14 @ 11:25:28 URL: http://vickes.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback