INTENSIV VECKA....

som varit och NU är vi hemma igen i Kolsva.
Åkte ju förra onsdagsmorron och kom hem i natt kl 02 till Kolsva.
Intensiva och trevliga dagar!
Många bilder har jag tagit och delar upp det i 3 olika inlägg.

Visar en bild på Tessie som VAKAR över resväskan innna vi åkte.
Hon förstår att nåt är på G!!!
Och då sätter hon sig OVANPÅ väskan..så har hon koll...


NU är vi på väg, startade på onsdagmorronen  kl 9.00 förra veckan-
och så tog vi vår första fikapaus i Tönnebro...

(ALLA SMÅ BILDER är"KLICKBILDER"!)

Lasse dricker kaffe, så ser vi HÖGA KUSTEN BRON, och nu är vi framme
och Mirjam (min mellandotter) var "BINGOVAKT"
vid scoutstugan när vi kom på kvällen.
Så vi åkte en runda dit  när vi kommit fram...till Nordmaling...

        
Mina barnbarn Vilda och Rut  visar mormor att dom kan cykla...
           
Rut visar blommorna på trappan..och Vilda poserar... Rut sitter på den stora stenen
i trädgården....
     

I vintras när Mirjam fylllde 40 år...så samlade vi ihop pengar  hon fick ett pesentkort...
Nu har dom köpt en GRÄSKLIPPARE..här ser vi hennnes Peter..som klippper gräset....
   

På torsdag-dag, Kristi Himmels färds dag..så åkte vi vidare...till Vännäs och Vännäsby...
Vi brukar varje sommar köra förbi min "BARNDOMS BY", Bergnäs, där jag föddes och
vi bodde där tills jag var 15 år. När min mamma dog (jag var då bara 15 år)
då sålde pappa "HEMMANET" och vi flyttade då till Vännäs.
.
Jag tycker det är roligt att åka förbi varje år..och se....och minnnas.
Det RÖDA huset bakom träden..var/är det....renoverat sen dess.
Det Lilla huset till höger är  "SMEDJAN" där brukade farfar...göra saker..
smidde saker som behövdes...
     

Vi åkte så en sväng till Vännäsby, en runda tilll våra vännenr  Majne och hennes Mikael...
Våra bekanta. Majne jobbbade  på sjukhemmet i Vännäs  när jag bodde 3 år i Vännäs.
Vi jobbbade då på sjukhemmet och var arbetskamrater...i några år.
Vi har också varit på Mallorca samtidigt.. på Alcudia....och då träffades vi också.


När jag var 15 år så började jag på VÄNNÄS YRKESSKOLA...gick där i 3 år
och utbildades till SKRÄDDARE..Gjorde också GESÄLLPROV.
En av mina  kurskamrater..är Barbro som jobbar på en klädesaffäri Vännäs  sedan många år..."STALLET"...
Brukar titta in när jag är i därs..roligt att hälsa och prata lite gamla minnnen.
Vi kom då på att NÄSTA ÅR... så är det 50 år sedan vi "GICK UT"..och var färdiga skräddare.
Vi funderar nu att söka igen våra andra kurskamrater och ta kontakt och
kanske ha en 50 års träff nästa sommar...
Tänk vad vi är "gamla."...
Min vän Barbro...


Bild från några andra "Gamla bekanta " igen..också ca 50 år sedan vi lärde kännna varandra...
Siri och hennes man Ragnar och Inga-Britt.

Siri berättade och påminde mej om Då skulle vara med och spela dragspel  på ett Möte i ett "bönhus"...
Jag var då "nybörjare"..och jag spelade  melodin på tangenterna..och Siri BASADE....
och så "hjälptes vi åt".....på detta viset...
ORIGINELLT...eller hur!!?
Jag hade glömt bort dnenna händelse men kom ihåg det nät hon berättade om det...
TREVLIGT ATT VI FICK TRÄFFAS också!!!!


Nu ser vi min syster Birgit och hennes man Östen.... Hos dom bodde vi 2 nätter....
.
Här ser vi dem båda..och lilla "lånehunden" Nelson....
på väg att åka vidare från Vännäs till Vännäsby.


"Klickbilder"
Nu är vi hos min äldste son Mikael och hans sambo Marie och deras 3 barn,
Samuel, Johannes och Anna.
      
Vi fikade hos dem och fick umgås tillsammans...
Marie hade bakat en mycket god marängtårta...som vi blev bjudna på...
Anna visar oss sina "examenskläder".
          

Här ser vi Birgit. och en katt som var utanför huset..och den mysiga Nelson...

(Katten ser ut som vårna Linus...)

Vi hann med en hel del dessa dygn...och på lördagmorronen så åkte vi vidare...
Skulle ju på 40 års fest...min sonhustru Catarinas.
(Det inlägget kommer senare)

Men vi hann med ett besök till en av mina BLOGGVÄNNER först...
Corina...en av mina många bloggvännner...som jag INTE tidigare träffat LIVE....
Nu hade vi planerat att träffas på en snabbis...
Här sitter vi i Corinas kök....
fikar och hinner prata en hel del...(naturligtvis)


       
Jag hade skrivit i Facebook innan vi åkte....att jag övade på mitt dragspel....
och då tyckte Corona att jag skulle ta det med upp och spela en trudilutt...
OCH SÅ BLEV DET.....

Nu har jag visat och skrivit en hel del...inte alla har orkat titta och läsa...MEN....

det kommer 2 inlägg till..senare...av FESTEN..och "resten"....
innan vi återvände hem i måndagskväll/natt.

Önskar er ALLA en fin kväll....och fin fortsättning på veckan!!!


Kommentarer
Gilla

Det var ju en riktig reseblogg. Man kan ju turista även i Sverige.

Du har många vänner överallt och har turen att få träffa dem. Roligt.



Kram/Gilla

2011-06-07 @ 18:46:12 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Lillemor

Så mycket ni har hunnit med, varit på många besök ser jag. Fina bilder som alltid

Ha det gott

Kram

2011-06-07 @ 19:29:20 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Lisbeth

Det var jätteroligt att läsa. Tur att du bjuder in oss andra till ditt liv. Jag skulle också vilja göra en tripp till Jämtland och söka upp gamla vänner. Få se om sommaren räcker till

Ha det bra

2011-06-07 @ 20:39:25 URL: http://tankelek.blogg.se/
Viktkamp

ser ut som underbara dagar =)

2011-06-07 @ 21:34:19 URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Camilla

Vad underbart du ser ut ha haft det.

Fattas bara annat. Du var ju i Norrland ;)

Kram på dig!

2011-06-07 @ 21:44:35 URL: http://cammo69.blogspot.com
Maggan Karlsson

Vilken härlig resa ni varit på och alltid så fina bilder som vanligt.Väldigt intressant att följa dina dagar Margit.

Hoppas du har det bra nu och jag ser fram emot att vi kanske snart ska träffas.Kram.

2011-06-07 @ 22:04:03 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Ruth

Ständigt i farten, det går åt mycket bensin för tanken :-) Ja, man lever ju bara en gång, så länge man orkar flacka så är det härligt. En underbar resa även denna gång förstår jag. Rolit att ni besökte Corina i Tavelsjö, hon har varit/är en nätvän sedan många år, en härlig tös.

Kram vännen

2011-06-07 @ 23:03:27 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Roffe

Godmorgon.Måste vara roligt att besöka gamla hemtrakter ibland,träffa arbetskamrater efter så långt tid.fina bilder med du tagit.Vänta du bara,ni kommer får snart en dusch ni med.Kram

2011-06-08 @ 06:55:42 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Janne

Mycket trevligt att läsa och beskåda här. Ha en fin dag nu !

2011-06-08 @ 08:44:06 URL: http://badbollen.blogspot.com/
Dvärghundspossen

Gulligaste bilden var ändå katten på väskan. :-D

2011-06-08 @ 10:00:06 URL: http://dpossen.blogspot.com
Madeleine

Hejsan! Oj vilken härlig resa o minnen. Ser fram mot att läsa om festen. Kram Madde

2011-06-08 @ 11:13:10 URL: http://www.uskans.bloggplatsen.se
Gunilla

oj vad ni hunnit med mycket :) ...ja stenen liknar den jag hade :)

2011-06-08 @ 11:18:21 URL: http://gugge67.wordpress.com/
Mita

Oj vilken härlig resa uppåt. Det är roligt att besöka gamla hemtrakter och kanske träffa gamla barndomsvänner och minnas tillbaka. Fina bilder du bjuder på,

Ha det gott nu,

Varma kramar!

2011-06-08 @ 11:41:53 URL: http://mithasplace.wordpress.com
Karin

Tänk vilka förmågor du besitter! Utbildad skräddare det är väl inte fy skam. Minns att du skrev något om en klänning som skulle ändras, och jag beundrade att du kunde det. Men det förstår jag nu!

Kram Karin

2011-06-08 @ 15:27:39 URL: http://pixelmojan.se
Anita

Kära Margit ... Du åker omkring och upplever hela tiden. Gott att du har pension nu så ni tillsammans kan besöka alla vänner runt om. Du visar så fina bilder och berättar så mysigt. Tack för att jag fick ta del av din vardag.

Kram från mig !!

Ps. Jag kommenterar inte så ofta men jag läser väldigt ofta din blogg och gillar den Ds.

2011-06-08 @ 18:02:27 URL: http://minplats.bloggplatsen.se
Jaana

Vad härligt att få läsa om resan, man lär känna dig ännu bättre ha en härlig sommar ses på jobbet kram/ jaana

2011-06-08 @ 18:16:33
Monica

Det låter verkligen som att ni har haft en helt fantastisk vecka.Kul att du fick träffa ytterligare en bloggvän.



Önskar dej allt gott!



kram//

2011-06-08 @ 21:27:12 URL: http://violett.bloggplatsen.se
Astrid & Jörgen

Hej!

Vad trevligt det var att ses! Bilden vid fikabordet blev fin. Det var ju tur att stolen blev dokumenterad innan Jörgen demolerade den! :) Vi såg också bilden där du håller i en katts svans. Det såg väldigt dråpligt ut. Om någon skulle ifrågasätta djurhanteringen får du hänvisa till Emil i Lönneberga: "Det var katten som drog, jag bara höll!" Hemsidan är väldigt vackert upplagd!



Många hälsningar



Astrid & Jörgen

2011-07-23 @ 11:09:59
Astrid & Jörgen

Hej!

Det var trevligt att ses! Bilden vid fikabordet blev väldigt bra. Tur också att stolen blev dokumenterad innan Jörgen demolerade den! :) Vi såg också bilden där du håller i en katts svans. Om någon skulle ifrågasätta djurhanteringen är det bara att hänvisa till Emil i Lönneberga: "Jag bara höll, det var katten som drog!" Vilken vacker bakgrund du har på bloggen också!



Många hälsningar!



Astrid & Jörgen

2011-07-23 @ 11:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback