Lite bilder från Norrlandsresan...

som vi fortfarande är på....

Börjar med första Pausen i måndags när vi åkt våra drygt 60 mil.
MÅL: NORDMALING....
och TÖNNEBRO..är den plats som vi "alltid" stannar första gången på...

Lasse...som är omsvärmad av Kanadagässen...
När vi packade och tömde maten inför resan så hade vi en påse korvbröd....
som inte såg möglig ut..men datum gått ut...
Vi skulle först kasta den...men så kom vi på att ta den med....
och ge till de "utsvultna" Kanadagässen....
Och ni må tro....att  dom blev glada....


Vi startade från Kolsva kl 13.55 och vi var framme kl 21.35...då hade vi kört de drygt 60 milen...

Lite korsordslösning...på natten..innan vi gick till sängs.


Som planerat..så åt vi frukost och så åkte vi de drygt 20 milen
upp till Boliden för att träffa en Bloggvän, Berith och hennes man Jan.
Vi var ett par till som skulle mötas i Boliden, Irja och Anders, men p ga av sjukdom så blev inte det.

NU är vi här..och Berith vår kära vän har dukat bordet.....
och snart så skall vi äta den läckra Norrlandsrätten:
SURSTRÖMMING och potatis..= klämma.....
Lasse fick matjesill,  gräddfil samt potatis...



"Klickbilder"

Ja, HÄR sitter vi.. och äter detta goda....och njuter,  pratar och umgås.....
Vi har mycket att prata om, trots att vi inte setts LIVE förut...
     


Jo, Berith och jag..har setts i DENNA lokal för 40 år sedan...
På den tiden så var det FRÄLSNINGSARME´N.
Min dåvarande man Roland och jag var Fälsningsofficerare i Skellefteå och då hade vi
ansvar för verksamheten också i Boliden....
Läs gärna och titta i Beriths blogginlägg 20 juli:"EN TREVLIG DAG I GODA VÄNNERS LAG"
www.maxmax.bloggplatsen.se

Nu var det annan verksamhet i dessa byggnader...Fotografering..och tavlor...
     

Så åkte vi vidare på kvällen,
 "ner" till Vännäs, till min syster Birgit och hennes man Östen.

Under dagen så gick vi ut på en promenad...längs Umeälven...
Och dennna vackra bild..med Lasse i mitten...
"fångade jag in"... Vacker bild.....tycker jag.


"Klickbilder"
Vi ser bilder av oss....när vi går...och när vi satte oss och vilade..och njöt av den härliga vyn över älven.
Det var så vackert....
     

Bilder från deras balkong.....
Mycket blommor och vackert.....att se och nuta av...
           

Utanför "deras  hus" så är det "långbord " utplacerat så att de boende kan sitta ute, nuta och fika.
Här kom också den "gula katten", ser nästa ut som vårn Linus....
på den sista bilden ser det ut som att jag håller fast honom i svansen...
Men så är det INTE...jag strök honom, när han gick....
     

Visst är han fin!!! Så kelig och tilgiven också.....


Jag fick veta av min syster Birgit att min faster Gunhild (nu fyllda 90 år)
brukar fråga efter mig när hon hälsar på henne.
Så då tänkte vi besöka henne på "hemmet" där hon nu bor.
Men när vi kom dit, så fick vi veta att hon nyss hämtats av dottern Maire...
hem till sej...
Då åkte vi hem till Maire....min kusin.....och HÄR ser vi oss allal tre...på bild...

Faster Gunhild, jag och min kusin Maire.


Det blev en trevlig timme tilsammans...när vi fick träffa varandra, under tiden vi blev bjudna på fika...

Nästa ...som stod på min "agenda"..vi skulle besöka Maine..en sväng också...
Här sr vi hennes son och fru, Maine min arbetskamrat sedan 1985-1980 när jag bodde "hemma i Vännäs"
några år och jobbade då "NATT"å sjukhemmet där. Och då var Maijne och jag arbetskamrater där...samt vi kände varandra....tack vare min pappa och hennes mamma....som bott i sama hus tidigare..


Ja där blev vi bjudna på en mycket god blåbärspaj med vispgrädde...och kaffe..
Tack Majne!!! det var så roligt att få träffas igen...
---------------------------------

Nästa ställe...
Jo nu var vi bjudna till min äldste son Mikael och hans Marie..också i Vännäsby.
Här ser vi yngsta barnet..dottern Anna..som sitter vid datorn....



Sonen Samuel, som nu var hemma, Marie, min sons sambo och min syster Birgit
Min son Mikael och Samuel
Min Lasse, Mikael och Samuel ( Samme)
     


Marie, min syster Brgit och hennes man, Östen....
Kolla den goda tårtan ockå....


Snart dags att TACKA för oss..igen..och de två sista bilderna..då är vi
tillbaka i Nordmaling igen...hos Mirjam med sin familj...

            

Bild fråm RUT, Peter (Mirjams sambo)   och Vilda)


Nu är det NORDMALINGSDAGAR...TVÅ.... så en runda med barnen...där dom fick åka lite karuseller.

Detta var en del av det som vi varit med om sedan i måndags när vi åkte iväg.....uppåt...
Vi blir några dagar till...och hinner vara med om en hel del på dom dagarna...
Bra att dela upp det på några inlägg....

Önskar ER ALLA en trevlig och fin helg!!

Ska försöka få lite tid..att kolla och skriva lite i era Bloggar....
Känner att jag inte hinner med det...som jag ville.....

FÅNGA DAGEN, min kära vänner!!!!!


Kommentarer
Gilla

Ni har ju rena Kungsgatan igenom Norrland. Det var ju fina bilder allihop men den finaste var den med Lasse vid stranden och björkarna.



Kram/Gilla

2011-07-22 @ 21:34:14 URL: http://trebgilla-blogspot.com
Hebbe

Hej du,,Ser att ni inte har långsamt i norrland i alla fall..Jag åker upp i morgon bitti igen..Haé Kram.

2011-07-22 @ 23:17:32 URL: http://farfar0hebbe.wordpress.com/
Gilla

Svar: Nog är det för hemskt med Norgetragedien. Vi fattar ingenting. Men det lär vara en islamistisk grupp som har tagit på sej dåden. Har du tänt ett ljus för Norge? Jag har tänt flera.



Kram/Gilla

2011-07-22 @ 23:36:43 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Gilla

Svar: Det är ju för hemskt det som hände i Norge. Det lät ju vara en islamistisk grupp, som har tagit på sej dådet.

(Jag skrev en kommentar, men den verkade inte komma igenom.)



Kram/Gilla

2011-07-22 @ 23:38:49 URL: http://trebgilla.blogspot.com.
fenixmona

Så mycket fina bilder och vilket härligt socialt liv ni hinner med! Idag överskuggas allt av de ofattbara tragedi som drabbat vårt nordiska grannland...Kramiz

2011-07-23 @ 07:05:32 URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com
Vicke

många fina bilder som vanligt

2011-07-23 @ 07:50:19 URL: http://samhalletifokus.bloggplatsen.se/
roffe

Godmorgon.Du som är äldre och många barn och barnbarn och lasses barn bli stor familj och många bilder att sätta in på bloggen.så alla i släkten kan läsa. Perfekt för dom som bor långt kan läsa din Dagbok på nätet.Ha en skön sommar.kram

2011-07-23 @ 08:22:02 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Berith

Godag min go´a vän :))

Oj vad ni hunnit med mycket sedan erat besök här hos oss i Boliden och vad många nära och kära ni hunnit träffa :))

Ja tiden har gått fort ...40 år sedan sist vi sågs live och mycket har hänt under alla dessa år ...hahah

Norrland är vacker och dina bilder är lika underbara som alltid :))



Ha det så gott och ha en fortsatt trevöig norrlandsvistelse !

Varma kramar till dig go´a Margit och din go´e Lasse ....gubben min hälsar också :))

2011-07-23 @ 13:43:17 URL: http://maxmax.bloggplatsen.se
♥ Carina ♥

Jättefin bild på Lasse vid älven!

Vi skulle nog ha åkt till Nordmaling på marknaden om vi inte jobbat.

Vi ses snart :)

Kram

2011-07-23 @ 18:29:06 URL: http://cinacarina.blogspot.com
Ruth

Åter en fantastisk resa med många fina och stämningsfulla bilder. Ni har ett rikt pensionärsliv med många vänner och kära.

Kram

2011-07-23 @ 23:16:43 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
Maggan Karlsson

Som vanligt är det underbart att titta in i din blogg Margit och få se vad du o Lasse får vara med om.Ni tar verkligen vara på livet och umgås med era vänner och släktingar.

Ha det fortsatt bra nu. Kram min vän.

2011-07-24 @ 11:42:32 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
wiper

Vad härligt ni hade det hos Berith och hennes man. Vilken fantastisk altan dom har, förstår att ni hade det kul. Vilket minne att ni setts i den lokalen för så länge sen.



Katten Linus är så lik syrrans katt Nisse ;) Sen ser jag att ni varit med om annat roligt också i glada vänners och barns lag



Ha en fin söndag också både du och Lasse

kramar från Mr T och mig

2011-07-24 @ 11:45:03 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Janne

Fina bilder och ni verkar ju ha det riktigt trevligt. Ha en fin dag nu !

2011-07-24 @ 12:11:46 URL: http://badbollen.blogspot.com/
Camilla

tror jag det att du har det trevligt. Du är ju i Norrland ;)

Och vad kul att träffa en bloggkompis.

Just ja...av det varan blir det mer av ;)

Vi ses i morgon!

Kram på dig!

2011-07-24 @ 20:06:59 URL: http://cammo69.blogspot.com
Karin

Det där med surströmming är inte min grej, har faktiskt smakat! Jag håller med Lasse, att matjesill är ett strå vassare!

Kram Karin

2011-07-25 @ 23:13:53 URL: http://pixelmojan.se
Susanne

Vilka underbara bilder!!!! Ha en forsatt bra kväll. Kram

2011-07-26 @ 20:03:22 URL: http://vejers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback