Lite bilder......

innan vi åkte upp till Nordmaling under helgen...
Här ser vi Tessie som lagt sig i resväskan som jag hade börjat att packa....
Hon tänkte väl att hon kunde ligga där....så vi kanske vi skulle ta med henne....
Visst är hon söt?????


I förra inlägget så visar jag bilder från Mirjams födesledagsfest...
och nu kommer några bilder från dagen efter.... söndagen....

Mirjam åkte tidigt på morronen till Umeå..och jobbade igen...
(som personlig assistent)

Peter, (hennes sambo)  Vilda, Ruth,  jag och Lasse.... hade då
planerat att åka ner till hamnen en runda...ÅKA SPARK....
men nu var SPARKARNA översnöade och fastfrusna.
Så Lasse och Peter fick börja med att "skotta loss dom"....
Nu är jag på G.... med Rut på "min" spark... Så kul det var!!!
Det var MÅNGA år sedan jag stod på en spark sist. Är ju född däruppe 
och åkte spark som barn..och även vuxen..men det var länge sedan.
    
Lasse och Peter....nu är vi nere vid hamnen/kajen...
och den lilla gula..är barnens lekstuga. Titta så mycket snö dom har...NU....
  
Lite bilder...vid hamnen... vackra färger och vyer!!!
 
Rut, Lasse Vilda och pappa Peter....nu är vi påväg hem igen...

På måndagmorronen..klockan 9 så åkte vi iväg...hem...
Uppehåll och några grader kallt.
Första "anhalten" där vi stannade på nervägen var Sundsvall..IKEA....
Där gick vi först till restaurangen för att äta oss mätta.
Sedan gick vi en "runda"..runt hela varuhuset. handlade lite.....
så det blev 1,5 timmes uppehåll
innan resan gick vidare neråt....
Här ser vi Ilone, min yngsta dotter,,, Sara , Marias "mellandotter" och min Lasse...

Lasse fick en lite godisbit av mej...

Ilone....

Sara....

 Resan gick bra...vi körde via Uppsala...Västerås..och Eskilstuna
där Ilone och Sara skulle stanna...för då var dom hemma...
Det började komma lite stänk på rutan...lite regn...
När vi åkte vidare och kom genom Kungsör...DÅ började SNÖN komma...
och när vi kom förbi Köping (då hade vi endast 1 mil kvar)
DÅ var det ca 1 cm snö...som kommit på vägen..
och då blev det att sänka hastigheten...
Nu kändes det skönt..att vi var nästan framme..och nederbörden..nyss börjat...
Vi kom fram till Kolsva kl 20...då hade vi åkt 72 mil...

På  natten så hade det kommit ca 5 cm snö...
och det kändes
så skönt...att det inte var tisdagen vi skulle åka denna långa vägen
och det frotsatte att snöa under dagen lite....
Lasses bil...så såg den ut  på morronen när vi tittade ut.
 

På tisdagkvällen..så åkte jag till Eskilstuna igen....
var lite barnvakt..och stannade kvar där över natten.

Under helgen så gick en bit av en tand sönder ...
för mej och jag fick en tid hos tandläkaren på tisdagmorron
och det passade så bra när jag ändå var i stan.
Åkte sedan direkt till Lasse igen i Kolsva.

Och nu var det ONSDAG..... SOPPLUNCH i Bruksyrkan....
så då gick vi dit för att äta GOD TACOSOPPA och träffa andra "soppätare"
och uppleva en trevlig samvaro....




 När vi gick hem..så tog vi en runda  till "BIBBLAN."...
Läste lite dagstidningar..och jag lånade en
TALBOK: "VARFÖR MÅR VI SÅ DÅLIGT NÄR VI HAR DET SÅ BRA?"
En läkare som heter Nisse Simonsson.... har skrivit den..
 

Vi gick en annan väg hem...denna underbara bilden...tagen...då...


Även denna..... mot solen...


Nu är det onsdagkväll...och vi har tittat på TV..."HALV ÅTTA HOS MEJ"...
Ett mycket trevligt program..att se på...

I morronförmiddag så åker jag till Eskilstuna igen ....
har en del ärenden jag skall göra...

Jag blev uppringd idag och fick frågan om jag kunde jobba på TORSDAGNATTEN
så det passar ju bra, när jag ändå skulle till E-tuna....

Önskar er alla en GOD NATT!!!!


Kommentarer
Roffe

Godmorgon.Där uppe var det mycke snö.hjo smält bort det mesta.Men just nu börja snöovädret komma.snöa inte mycke,men dom lova.Härligt att åka spark länge sen man gjorde.ha en bra dag.kram

2011-02-10 @ 06:54:53 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
Marie-Louise Grimlund

Hejsan Margit !

Vad fint det är däruppe.Och spark det åktes mycket på det i min barndom i Småland.Synd att det är omöjligt att åka spark här nere i Stockholmstrakten.Ångra att jag inte köpte en på -70talet som fanns i en Järnhandel i Södertälje Södra.Den var för barn upp till 10 år och 800:- ville de ha för den.Så det blev inget köp.Hade varit kul för mina barnbarn.Men deras Pappas Mormor bor i Jämtland och hon har sparkar.

Vi avlivade Dennis katt igår.Sorgligt med hon var halvdöd 19 år 9 mån.



Den där boken som Nisse Simonson skrivit ska jag skaffa.Den verkar bra.Vi är inte dåliga på att beklaga.Men vi kan inte jämföra hur det var förr. Inte nu längre.



Kram Mi, Klappa kissekatten



2011-02-10 @ 08:36:28 URL: http://parart222.blogspot.com/
Maggan Karlsson

Vilka härliga vinterbilder.Jag minns när jag var barn och vi åkte spark. Nu för tiden går ju inte det. Ja att se på snön går ju an,men nu har det ju kommit mer av den varan och jag tycker inte om det. Nu ikväll slår regnet mot rutan. Blir det då kallt till natten så är det inte lätt att varken köra bil eller gå i morgon.

Jag önskar dig Margit en god natt.

Kram min kära vän.

2011-02-10 @ 21:34:27 URL: http://margaretha.bloggagratis.se
Gilla

Det var en fasligt lång resa att göra mitt i vintern. Tur att ni kom helskinnade hem igen.



Svar: Inte var det trevligt med stormen inte. Den kan vi vara utan.



Varje tisdag gjorde min Mammma bruna bönor med fläsk och det var min älsklingsrätt. Men det blir ju inte så ofta numera. Magen knorrar.



Kram/Gilla

2011-02-10 @ 21:35:51 URL: http://trebgilla.blogspot.com
Roffe

Godmorgon.Igår kom det 1,5dm snö.idag minus 2.man få gynna barnen som har sportlov snart.sen kan det bli milt och Vår.Ha en bra dag.kram

2011-02-11 @ 07:02:03 URL: http://rolfsalomon.blogg.se/
skogsnuvan

Nisse Simonsson är härifrån jämtland och har varit en populär läkare här under hela sin livstid. Det är bok som är rolig att läsa. Många positivitetsböcker kan stå en upp i halsen men han väver in roliga grejor i sina böcker och gör budskapet lättläst. Tur att ni hann hem innan värsta snåovädret kom.

Jag sitter och gruvar mig för att gå ut och skotta. Jag får nästan inte upp ytterdörren och det är -20 grader och jag har ingen ved inne. Inte är det slut på vintern ännu minsann.

2011-02-11 @ 09:35:16 URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Monica

Det var många fina bilder och trevligt skrivet.Sopplunchen låter väldigt mysig med fin samvaro med goda vänner.

Här snöar det och blåser idag,inget trevligt väder alls,men det är bara att gilla läget,tids nog får vi vår och sommar att njuta av.



Önskar dej en riktigt trevlig helg!



Kram Monica

2011-02-11 @ 14:30:29 URL: http://violett.bloggplatsen.se
Ruth

Många foton och mycket snö i Nordmaling. Trssie är bara för söt där hon ligger i resväskan, heleduttane då.

Ha en fin helg vännen / kram

2011-02-11 @ 22:26:21 URL: http://bernamis.bloggplatsen.se/
wiper

Tessie är verkligen söt. Vad roligt att se bilder från Nordmaling. Där har jag varit mycket när jag växte upp för mina morsföräldrar bodde i Umeå. Ni verkar ha haft det underbart. Jag är född i Sundsvalla och bodde där i 26 år och har varit tillbaka och hälsat på många gånger och då besökt IKEA och det stora affärsområdet som växt hela tiden.



Vad härligt att du kan hoppa in och arbeta ibland. Du är ju så pigg och alert. Det är alltid full rulle hos dig. Ni har ju sån stor släkt men vi håller på att dö ut för det finns ingen återväxt.



Ha en jättefin lördag

varm kram

2011-02-12 @ 08:47:26 URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Mita

Tack för raderna i min blogg, jag är från Kiruna!

2011-02-12 @ 10:04:01 URL: http://rocotopeppers.blogspot.com
Ingrid

Hej Margit!



Sparkstötting hade jag minsann när jag var barn och om de här snövintrarna ska fortsätta borde man egentligen skaffa en. Om inte annat för att ta sig över gården och ut till postlådan utan att behöva riskera benbrott.



Tack för ditt besök hos mig och ha nu en riktigt härlig helg!

Kram Ingrid

2011-02-12 @ 12:27:32 URL: http://stenstugu.com/wp
ansepanse

vilken lång resa ni gjorde, härliga bilder, spark åkte jag mycket som barn men har heller inte gjort det på många år nu

önskar dig en fin lördag också - kramar

2011-02-12 @ 12:45:24 URL: http://kinaguld.blogg.se/
Corina

Som vanligt full rulle, både på er och kameran :) Men det är så kul att titta på dina kort. Ingen snö har vi drabbats av men blåst och kallt...tur man kan vara inne.Kram !

2011-02-12 @ 14:03:41 URL: http://corina.bloggplatsen.se
Irja

Hej systra min ,,,

Konstigt nog har Västerbotten mer snö än vad vi har, men det räcker gott och väl, men åt andra sidan, så vi har nog haft en kallare vinter, därför lite snö, men vinter är ju inte slut än,,,,sparkstöttingen är bara ett måste här hos oss, en mycket bra hjälpmedel att ta till när man ska och handla, eller åka på tur våran RR- på medar ... LER

SER, av dina underbara bilder att ni har haft en gemytlig sammankomst, synd att inte söra goa Tessie fick följa med,,,, LER....

Ja,ni har en fin/fin sammanhållning i Brukskyrkans soppträffar, vi fick ju den stora äran att vara med sist vi var och hälsa på er...... Ha det gott och en skön helg,hälsa Lasse ifrån oss....

Kram Lillsyrran IA /Anders

2011-02-12 @ 18:19:30 URL: http://40-talisten. bloggplatsen.se
calma

Hej där,

TAck för besöket hos mej,,så kul o när man oxå får en kommengtar,det är mu mkt därför man skriver,ja självklart för att man vill skriva,men oxå för att få läsa kommentarerna,efteråt,alltid så kul att titta in o se hur mng o vem som tittat in o kommenterat,

ja,tack för alla enormt fina bilder,,mmm,nostalgi detta med spark,tänk när man var med pappa ute på vintrarna,åkte spark på den fina isen,

hade man tyr så tyckte pappa det räckte med en spark o man blev skjutsad,,,lä så härligt när medarna gled över isen



Då hade vi satt sax o skulle vittja,lika kul o spänannde varje gång

Du har hunnit med en hel del,hihi

JA,en aktt vi hade ,Trollis hette hon,skulle krypa in i ALLT.säjer allt,om det så bara var den mista kartong eller väska man kunde uppbringa,,altt skulle hon ner i

En gång,upptäcktes hon ej förrän dottern satt i bilen,o undrade vad som rörde sig i väskan

"bara jag,Trollis,vill följa med dej ju",,tycktes hon säja

Trolis var norsk skogskatt,,



Ja,fina gardiner,som du säjer från ICA MAxi,,Cina har likadana,,

kramen nu från Calma:=)

2011-02-12 @ 23:49:09 URL: http://calma-s.bloggplatsen.se
Hebbe

Mors,,Ja det blev ett fasligt busväder natten mot fredagen,men sedan på em avtog det så jag körde ner till Vreta då,,ett par olyckor såg jag på vägen ner,hoppas ingen blev skadad..Sen har det varit drägligt väder,jag åker hem igen i dag.Ni hade några mysdagar i norrland ser jag,,skönt att resan hem gick bra för er..Haé Kram.

2011-02-13 @ 07:45:33 URL: http://www.metrobloggen.se/boda
cammie

Vilka härliga bilder =)

2011-02-13 @ 10:03:50 URL: http://tuschaa.blogg.se/
Camilla

Vilken tur att resan gick bra.

Hörde att det var några olyckor framme.

Men som tur var vad det inte ni.

Kram på dig!

2011-02-13 @ 11:36:53 URL: http://cammo69.blogspot.com
biggan

härliga bilder, verkar vara mycket snö och kallt, trevligt har ni haft med, det syns kram biggan

2011-02-13 @ 17:55:07 URL: http://torekovstjejen.blogspot.com/
vickan

Vilka härliga vinterbilder du bjuder på! Vad fint det var där uppe i nordmaling. Spark åkte jag också mycket i ungdomens glada år. Det var riktigt kul. Ja man kanske skulle skaffa sig en spark : ) för här hemma är det ju också sparkväder nu förtiden. Fast jag måste säga att jag börjar ängta efter våren nu.

2011-02-13 @ 18:05:02 URL: http://annehlie.bloggplatsen.se
Annika Granstedt

Vad intressant dina inlägg verkar vara! kommer verkligen att läsa på din blogg igen! =P Ha en rolig vardag =)

2011-02-23 @ 12:47:03 URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback