Sista besöket i Bodbysund...

hos min syster o svåger....
för dom har nu sålt sitt SOMMARPARADIS....

En liten bild av Lasse..som vi tog när vi stannade till...
och köpte oss varsin glass...


Nu har vi kommit till Bodbysund...
Varje sommar när vi besökt min syster Birgit och hennes man Östen
så brukar vi äta SURSTRÖMMING!!
Så det har blivit  "ett måste"

Och när vi äter surströmming så gör vi våra "KLÄMMOR" =
Vitt tunnbröd,  margarin (om man nu använder det) potatis, surströmming och lök
Lägger en bit bröd även ovanpå...
OCH ÄTER OCH NJUTER!!!!!!


Här sitter jag med min klämma...


Östen och min syster Birgit...Hon håller nu på att göra sin klämma....


Lasse han åter INTE surströmming....han äter då sill, gräddfil o potatis...
Han har ätit färdigt när denna bild togs....alltså..ingen mobbning...


I Burträsk brukar vi alltid ta några rundor...
Här på Camping och HEMBYGDSGÅRDEN...
Här står jag brevid en gammal kärra...


En gammaldags brunn...som oftast fanns på varje gård...
Lasses står bredvid...


I Skellefteåtrakten så kan man se MÅNGA "ÅTTAKANTIGA BYGGNADER/LADOR"...
eller kanske dom är SEXKANTIGA....


Här fanns det möjlighet till att köpa o dricka kaffe...om man var sugen....


Jag gick in i   två olika gamla gårdar...
Tog bilder så man kan se hur dom hade det förr.....
Kolla sängen/soffan mot väggen...tapeterna.....


Gammal orgel.....Kolla tapeterna även här...


En slags klocka med skåp....originellt....


Här är också en soffa...som dom bädddade ut..
och hade halm-madrasser i..och låg på.
Jag kommer ihåg, som barn...att såna hade även vi hemma....och låg i....
Kolla tapeterna även på denna bild....


"MORAKLOCKA".....


Kolla vilka målningar på detta stora skåp....
Riktiga konstverk....








Plättjärn...för stor familj..Jag hat aldrig tidigare sett ett sånt stort!!!




Dehär är nån slag babyvagga/gunga...som sitter i taket...
Jag minns att även en sån hade vi i vår gamla stuga....
Kanske för 60 års sen....


När vi kom in här...så såg det ut som en "riktig kvinna"  som satt där...
Men det var "bara en docka"....


Likadant här....."Gubben är inte äkta...där han ligger på soffan....


Bild där man ser lite av BURTRÄSK KYRKTORN....


Ja det kommer  några bilder från Bodbysund....igen ..., senare...
Nästa inlägg blir från Rosvik...kommer kanske i morron...
Så vänta får du se....


Kommentarer
Siita

Hejsan. Fina bilder. Jag har en bloggvän från Burträsk. Kram

2010-07-26 @ 17:13:45 URL: http://siitasblogg.blogspot.com
Gunilla i Linköping

Hejsan

Vilka fina bilder från de gamla gårdarna och vilka vackra målningar.

Har haft en mycket trevlig em.

Vi hörs av i kväll

Kram Gunilla

2010-07-26 @ 17:20:28
Lillemor

Fina bilder från den gamla tiden.Oj, så gott med surströming.Vilken fin tripp Lasse och du hade i Norrland

Kram

2010-07-26 @ 20:33:24 URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/
Camilla

Vilka fina bilder!

Det är så mysigt att se på hur dom bodde förr.

Du skulle ha åkt till Grundsunda hembygdsgård,där är det också fint.

God morgon!

2010-07-27 @ 09:01:05 URL: http://cammo69.blogspot.com
Anonym

Glass är aldrig fel. :P

2010-07-27 @ 11:16:18 URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback