Ren överföll ...3 åring...


Ren överföll Nils, 3: Han hoppade på mig
Nils Planck, 3, var ute på skidfärd med mormor och morfar. Men en sällskapssjuk ren ställde till det för Nils. Helt plötsligt gjorde renen ett utfall mot treåringen. - Han hoppade på mig med frambenen, och det gjorde ont, säger Nils.
Fakta

Kan väga upp till 170 kilo

* Renen (Rangifer tarandus) är ett arktiskt hjortdjur, Kroppslängden ligger mellan 120 och 220 cm medan vikten varierar beroende på kön, ålder, årstid och levnadsområde. Den varierar vanligtvis mellan 60 och 170 kg och rentjuren är oftast lite större än renkon.
* Födan är på sommaren mestadels gräs och blad, och på vintern renlav eller andra lavar.

Mormor och morfar Margit och Christer Möllenberg hade tagit med Nils till friluftsområdet vid Södra stadsberget i Sundsvall för att åka lite skidor.
Efter bara en stund började en ren att följa efter dem.

Knuffade Nils

- Den följde efter oss länge, jag vet inte men jag tror att det kan vara något fel på den. Renar är ju flockdjur, säger Christer Möllenberg.
Efter ett tag knuffade den närgångna renen omkull Nils.
- Jag fick ett märke på stjärten, säger Nils.
I övrigt gick det dock bra med Nils som inte fick några andra skador av renattacken.

Skrämdes

Morfar Christer försökte skrämma i väg renen och till slut lyckades han så pass att den började följa efter ett par andra skidåkare.
- Den är nog brunstig, säger Christer Möllenberg.


Ja tänk så det kan bli...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback