Besöket hos min syster..o svåger...

i Vännäs....började förra helgen..
Hade då varit nästan ett dygn i Nordmaling hos Mirjam  och hennes familj...

På vägen mellan Nordmaling och Vännäs så kör man genom " mina barndomsbyar"..
Åker även genom Mosjö,  ca 1.5 mil från Vännäs.
Där bor en familj som jag har anknytning till.
När jag var 17-18 år så var Inga-Britt kapten i Frälsningsarmen i Vännäs.
Jag var då med i kåren där. Bodde på yrkesskolan på internat,
gick skrädderiutbildning.
Min mamma dog precis när jag fyllde 15 och då sålde pappa vårt jordbruk och flyttade till Vännäs.
När jag då började "yrkan" så bodde jag på skolan på internat.
Och INGA-bRITT SOM DÅ BODDE PÅ "KÅREN"
ordnade så att jag fick hyra ett litet rum på "kåren..".


Det är ju många år sedan och ibland när jag "åker förbi" där Inga-Britt bpr med sin man Sven
då brukar jag stanna till och kolla om hon är hemma.
Så Inga-Brtt var nu hemma och vi fick en liten snabb pratstund och
hälsade på varann innnan Lasse o jag åkte vidare..



Vi åkte sedan en liten extra sväng förbi en annan liten by som heter Håknäs.
Den byn ligger bara ett par kilometer från Bergnäs där jag själv är barnfödd.

Här i detta hus bodde Kurt... som var jämnårig med oss andra från min by.
Vi brukade leka i skogen, bygga kojor och sånt.
Så det är nostalgi att åka till dessa byar/platser när vi är uppe på semestern.


Här i Håknäs så finns det många hästar..
dom här åkte vi förbi...
tog då en bild av det liggande lilla fölet och stoet  som står och tittar på...
Jag tyckte det såg ut som den lilla hästen var död
men då var det nån som sa::
 "Att om en häst ligger så då står en annan häst och "passar" hästen som ligger...



När vi kom och körde genom "min barndomsby" så tog jag dessa bilder.
Det var så mycket träd och buskar som fanns runt omkring huset
 så man bara skymtar huset igenom.

Där har man lekt i backarna, åkt skoidor på vintern, plockat smultron, plockat blommor.
Många barndomsminnen finns...

Det är nu många år sedan jag var inne i huset.
Dom som bor där nu känner jag inte så jag kan inte bara gå och
knacka på och säga: "Får jag titta in för här har jag bott"...


Nästa "grannes hus"... reparerat  och "Uppsnyggat".
Här bodde min närmaste lekkamrat Astrid.
Hon är ett år yngre och vi lekte ofta  tillsammans..


Den här "gubben" står utanför huset på ena sidan..



Nu har vi då kommit till min syster  Birgit och hennes man Östen.
Hon har ju bott i Vännäs sedan 18 års åldern och tills hon träffade sin Östen och hon flyttade upp till Skellefteå.
Det är nog ca drygt 15  år sedan.
Östen har ju  nu också bivit pensionär och då har de flyttat till Vännäs...
Där har de  ju många kära vänner...

De har nu en mycket fin o trevlig lägehet..
De har nu dukat till middag.
Mikael i Vännäsby, min äldste son med familj kommer
 då till dem så att vi får träffas  några timmar...



Här ser vi ett av mina barnbarn Johannes.
 (Samuel, äldste sonen jobbade så han kunde inte vara med.)
Mikael sitter bakom Johannes.
 Vid fönstret på höger sitter min Lassse. Brevid sitter Mikaels Mari.


Här sitter vi och har ätit...


Birgit, min syster och jag samt Johannes...




Mari, lilla Anna och Östen...


Lasse. Östen och Birgit...





Anna och Östen kollar på GAMLA PENGAR...spännande..


"Man måste se med förstoringsglas..."


Birgit o jag tog oss sedan en kvällspromenad.
Lasse och Östen tittade nog på Tv på nån deckare ellelr liknande...

Denna bild är tagen mot älven.. visst är det vackert?


Umeälven   här också-.........


Birgit hade "gåstavar" vid promenaden...

Visst är det vackert...




Här tog vi en lite paus....


Ja då hade vi varit duktig som varit ute och rört oss...
och så pratar man lu lite också förstås...

Kommentarer
rolf

Godmorgon ha en skön dag.kram

2009-07-13 @ 06:43:01 URL: http://www.metrobloggen.se/ernst
Lena Svensson

Morning :)ja vilka fina bilder, Ha en riktigt bra dag :)

Kram Lena

2009-07-13 @ 08:35:21 URL: http://www.metrobloggen.se/caromb
Lindis

Härliga bilder, kram

2009-07-13 @ 09:24:44 URL: http://www.metrobloggen.se/lindis78

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback