VID DAGENS SLUT

"Jag har  fått beröm.
En vän till mig sa något snällt idag. Det var inget märkvärdigt. Men det fick mig att lysa.
Och jag blev varm i hela kroppen."

För en tid sen så var det ett radioprogram om hälsa.
"Vad är hälsa?" frågade radioreportern några barn.

Vad är hälsa?
Och barnen svarade - det är när man hälsar och säger god dag och hejdå och så.
Ja visst, der har rätt, av baren får vi alltid höra sanningen, det är ju det som är hälsa.

Att säga "hej",  att se och bekräfta en annan människa.
Att ge en uppskattande kommentar,
på jobbet, i affären, på busshållplatsen, på vårdcentralen -
Det är hälsa.




Är det inte så att det är i mötet med andra människor vi blir till de människor vi är.
Vi blir vad andra säger att vi är.
Av beröm blir vi glada. Av glädje mår vi bra.
Och plötsligt lyser vi. Som jag gör idag.

Men om inge ser oss, vad blir vi då??

Det kostar ingenting att ge beröm. De där små enkla kommentarerna:

"Vad fin du är i håret" . "Det var bra det du sa på föräldramötet".
Det kostar ingenting!

De finaste orden är GRATIS!

Och jag blir varm i bröstet flera dagar. Och du mår bra för att jag såg dig.

Till dem vi vet sällan eller aldrig har någon som säger något snällt -
om de nya skorna, barnens nya jacka eller de nya vårgardinerna i köket.

DET ÄR HÄLSA
Och det kostar ingenting. Det kostar mer att hålla tyst.
Att springa förbi, fort till någon annanstans. Att aldrig ha tid - för orden.

Att hålla tyst.

När andra  människor bekräftar oss, om det så bara är med ett enkelt: hej!
startar processer i vår hjärna som faktiskt leder till ökad hälsa.
Och till detta finns inga piller att få utskrivan på gula recept.
Till detta kan man inte dopa sig
Det enda vi kan göra är att ge till varandra -
jag till dig, du till mig, genom vårt särtt att ta till vara - på varandra.

Att säga hej är hälsa. Att ge någon en kram är hälsa.



Och det känns gott att få en annan människa att lysa.

Och jag tänker att nästa gång du kommer till mig, kommer förbi och slår dig ned på stolen
här bredvid mig ska jag ge dig de finaste orden.

Och jag ska tala om för dig hur mycket du betyder för mig
och hur bra den nya kavajen du har på dig sitter. Kom förbi någon dag när du har tid.
Nu önskar jag dig GOD NATT.






Åker till Eskilstuna under morgondagen. Bilar iväg redan vid 7 tiden. 
Skall passa Samira några timmar på förmiddagen när Maria skall till Frissan.
Ska under dagen gå tillViktväktarna.
Måste väga in mig. Har ju "kommit av mig "först under julen och sedan blev det även i januari..
Måste TA NYA TAG: Tänka på vad jag stoppar in i munnen.

På eftermiddan så skall jag följa Maggan på lättgympa.
Skall prova detta och planerar att fortsätta med det under våren när jag är i Eskilstuna.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback