Fredagmorron igen...

Oh, vad dagarna och veckorna går fort. Redan fredag igen!



Vakat av efter att ha jobbat 2 nätter. Har kommit hem, druckit lite kaffe och ätit smörgås....
Har 2 tvättmaskiner pågång. Skriver under tiden som maskinerna jobbar. Snart dax o gå ner till tvättstugan igen. Centrifugen borta! Tydligen förgammal och det är förhoppningsvis nån ny beställd. Går ju mycket fortare att få tvätten färdig när golvcentrifugen finns och man får använda den... men nu var den platsen tom.

Tänk förr när dom inte hade tvättmaskiner och all modern  utrustning som vi har i dag! Vi tar bara allt för givet men våra föräldrar och generationer tidigare, vad dom slet.  Man har ju hört berättas om hur dom på våren kunde stå vid bäcken och tvätta sina kläder.
Jag minns när jag var barn. Mamma kokade kläder i en stor "så" i laldugårdens "förstuga" Kommer också ihåg när dom köpte tvättmaskin. Dom var då "halvautomatiska". När det var tvättat så fanns det en vals och en vev. Man stoppade in tvätten och den liksom "kramade ur" vattnet. Sen hängdes det ut på klädsträck om det var vår/sommar/höst. på vintern så har jag för mig att mamma hängde kläder på klädsträck inne i huset. Linorna satt under taket på nåt vis.


Såna hät torkställ fanns ju inte på den tiden.... men den här bilden hittade jag på nätet..


Nu är det färdigtvättad och nu ligger den i torktumlarna. Det finns 2 i tvättstugan och nu var det ingen fler som tvättade så jag delade upp den i de båda. Då torkar ju tvätten snabbare, hoppas jag.



Ja då är det ju dags för lön igen. Den här månaden är ju så kort och istället för att den sätts in på kontot den 27 så är den nu insatt i natt. Då får jag ta fram mina räkningar och sköta om inbetalningarna via datorn. Det tycker jag också är mycket bekvämt, betala via datorn... har ju dom flesta på betalning via AUTOGIRO, så det behöver jag inte ens bekymra mig om dem utan "det sköter sig själv"....



Ett tips till dig:


Man sparar tid att ha Autogiro. Då slipper man ju sitta och "knappa in dem".



Skriver nog mera senare under dagen....det är ju länge innan natten kommer...
Önskar Dig en bra dag!!

Kommentarer
Carina o Kent

2009-02-26 @ 09:24:25
Carina o Kent

Hej Margit.



Du skrämde mig i morse när du skrev att det va fredag morgon i dag, det är torsdag.....

Ha en bra dag och krama om Lasse från oss.



Kram Carina o Kent i Sälen

2009-02-26 @ 09:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback